Schouder slijmbeursklachten - oefeningen en sporten

Oefeningen

Belangrijk

  • De fysiotherapeut maakt een selectie van de oefeningen, die voor u relevant zijn
  • Het beste is als de oefeningen aansluiten bij uw werk, sport, dagelijks leven
  • De oefeningen mogen geen pijn veroorzaken!
  • Neem de oefeningen eenmaal per dag allemaal door. Doe vaak (bijvoorbeeld elk halfuur of als het schoudergewricht stijf aanvoelt) en kort (een tot twee minuten) lichte oefeningen, oefeningen waar u baat bij heeft
  • De oefeningen kunnen (afhankelijk van de oefening) in verschillende uitgangshoudingen (lig / zit / staand) gedaan worden
  • Zorg voor een goede stabiliteit rond het schoudergewricht: stabilisatieoefeningen en krachtoefeningen van de spieren rond de schouder.
  • Zorg voor een goed bewegingssamenspel (= scapula humoraalritme) van arm en schouderblad (doornemen met uw fysiotherapeut): stabilisatie oefeningen
  • Voor meer oefeningen, zie database oefeningen - arm


Stabilisatieoefeningen


      
  1. Stabilisatie
schouderblad
 



Sporten

Algemeen

  • Bespreek met uw huisarts of er bij u beperkingen zijn.
  • Neem met uw trainer of fysiotherapeut door welke sport of bewegingsactiviteit voor u in uw situatie mogelijk is en hoe u met de klachten kunt omgaan.

Zie ook

Aandachtspunten

  • Bekijk samen met de trainer of fysiotherapeut uw techniek, kijk of er overbelasting plaatsvind
  • Bespreek met de trainer of fysiotherapeut de trainingsintensiteit
  • Een goede warming-up en cooling-down (rustig starten met de sport die u gaat doen en rustig eindigen)
  • Als u een sport niet meer kunt uitoefenen, zoek dan naar alternatieven: wandelen, fietsen, fitness programma voor thuis (hometrainer, duotrainer, roeiapparaat: zie onderstaand filmpje).

     
     Cardiotraining