De vierde dinsdag van september is het Dag van de Apothekersassistente. Hierbij schets ik hoe een ideale dag van een apothekersassistente eruit zou zien.
‘s Ochtends pakken wij als één van de eerste bezigheden de bestelling uit. Alle producten die we hebben besteld zijn er! Er zijn geen nazendingen. We kunnen de mensen geven waar ze om vragen.
Na de bestelling uitgepakt en verwerkt te hebben, kijken we welke medicijnen bezorgd moeten worden en leggen deze apart. We missen niks, alles is binnengekomen. Dat is fijn voor de bezorger. Die hoeft niet op ons te wachten en kan gelijk door.
We zijn in ons werk erg afhankelijk van goedwerkende techniek. Veel herhaalmedicatie wordt bijvoorbeeld op afstand geregeld door de Central Filling. Dit is efficiënt, maar het is belangrijk dat de communicatie daarmee goed loopt. Ook het Track&Trace-systeem is erg belangrijk. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat u als patiënt een seintje krijgt als uw medicatie klaar staat. Hierbij zijn we afhankelijk van goed werkende wifi hebben we gemerkt. Het doel is om alle medicatie op tijd en traceerbaar in de lades te hebben liggen zodat de patiënt het op kan halen.
Tijd voor koffie. Het is 10.00 uur en de wachtruimte staat niet vol. Dus we kunnen lekker op tijd in twee groepen naar boven voor de koffie.
Bij de koffie hebben we heerlijk vers gebak wat gebracht is door een tevreden patiënt!
Mijn fantasie houdt niet op: als we weer naar beneden gaan blijkt bij de receptverwerking dat het preferentiebeleid is afgeschaft. Wat een goed nieuws! Want hier krijgen we veel vragen over. Mensen vragen zich af waarom ze weer een ander doosje krijgen. We leggen dan uit dat dit is omdat de verzekering het anders niet vergoedt. Dit blijft voor veel mensen een lastig verhaal.
Zonder preferentiebeleid en doordat er geen tekorten aan medicijnen zijn, kunnen we de mensen die hun herhaalmedicatie telefonisch bij ons aanvragen toezeggen dat hun bestelling de volgende dag bij ons klaar staat. Want er zijn geen extra handelingen nodig in het bestelproces en het voorraadbeheer. Cliënten reageren enthousiast als we vertellen dat ze hun herhaling de volgende keer via de app RecAppt kunnen aanvragen.
De meeste mensen komen hun medicijnen in de middag ophalen. Omdat wij nu niet allerlei capriolen hoeven uit te halen om mensen niet zonder medicatie te laten zitten, lopen de wachttijden niet op. Daar zijn onze wachtende cliënten en wij heel blij mee.
De cliënten behandelen ons met hetzelfde respect als wij voor hen hebben. En wij hebben zo nu en dan tijd voor een praatje met een eenzame oudere of een vrolijke kleuter.
De dag vliegt voorbij en we hebben zelfs in de middag tijd om ons kopje thee te drinken voordat deze koud geworden is. Zonder geheel uitgeblust te zijn gaan we naar huis zodat we nog een mooie avond met ons gezinnetje door kunnen brengen. Helaas verloopt niet elke dag zo en is het nodig dat er op dit moment meerdere campagnes gaande zijn om agressie in de apotheek tegen te gaan.
Onthoud daarom de 4de dinsdag in september en wees dan een klein beetje extra lief voor ons.