Ik heb wel eens een baantje gehad op een kantoor, achter een bureau de hele dag. Eerlijk gezegd ging ik met lood in mijn schoenen naar de werkplek. Zo niet voor de GGV/Thuisbegeleiding, daarvoor ga ik nog steeds met plezier mijn bed uit en ik zit fluitend in de auto op weg naar mijn klanten.

De dag kan soms een bijzondere wending nemen. Het is zo onvoorspelbaar hoe een dag kan lopen. Er zijn ook dagen dat alles op rolletjes loopt en ik samen met de klant kan werken aan de doelen waarvoor ik kom. Echter is het vaker zo dat er onvoorziene dingen gebeuren. Een klant heeft bijvoorbeeld een brief gehad waar hij heel boos om is, wat direct om actie vraagt. De voelsprieten gaan direct omhoog. Wat is er aan de hand en hoe kan ik helpen om de klant niet in zijn boosheid te laten weken, of in een beginnende depressie of psychose te laten komen?

Meestal komen we ook niet voor een enkel probleem, maar is het ene probleem het gevolg van het andere, en daar komen we dus voor. We kijken naar het hele systeem, en nemen de problemen één voor één onder de loep. Zo kwam ik ook bij een klant waar thuishulp was aangevraagd door een psycholoog. Graag wilde ze werken aan de depressie, begeleiding bij het weer naar buiten gaan, een netwerk opbouwen en onder de mensen komen en daarna misschien wel weer richting terugkeer op de arbeidsmarkt. Echter bleek hier nog veel meer aan de hand. Er waren schulden zo torenhoog dat hier een bewindvoering gewenst was.

Ik bouwde een vertrouwensrelatie op met de cliënt, startte hulp bij de financiën door een professionele organisatie en kon zo deze zorgen uit handen nemen en dit begeleiden. Dit vergt tijd. Tegen de tijd dat dit gerealiseerd was, kon ik weer uitgebreid de taken oppakken waar ik voor ingezet was, maar bleek de indicatie al bijna afgelopen. Zo zit ons werk dus ook vaak in elkaar: door bij de mensen thuis te komen zien we door het vertrouwen wat we krijgen wat er aan de hand is. Uiteindelijk kunnen we dan de gehele situatie overzien en daarnaar handelen.

Op ons wekelijks teamoverleg consulteren we elkaar, helpen elkaar bij de hulpverlening en werken we de casus uit indien daar behoefte aan is. Om dan aan het eind van de werkweek weer tegen elkaar te kunnen zeggen, dat we een topbaan hebben, het leukste werk van de hele Zorggroep!

Over de auteur