Zo is onze zorg nu geregeld

Coronavaccinatie

Heeft u vragen over boostervaccinaties, prikken zonder afspraak of wilt u een testafspraak maken? Al deze informatie vindt op de de website van de Rijksoverheid via coronavaccinatie.nl. U kunt ook bellen met al uw vragen naar het publieksinformatienummer: 0800 – 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur).

Huisartsenzorg

Huisartsenzorg overdag

Heeft u op werkdagen met spoed de huisarts nodig? Bel de spoedlijn van uw huisartsenpraktijk.

Heeft  een vraag voor de huisarts?

  • Gebruik MijnGezondheid.net
    Korte vragen stelt u eenvoudig online aan uw huisarts, praktijkondersteuner of apotheker. DIt kan via MijnGezondheidsnet (MGn) of de app Medgemak. Via MGn kunt u ook uw uitslagen bekijken, uw medisch dossier deels inzien en herhaalmedicijnen aanvragen. In de meeste huisartsenpraktijken kunt u ook online een afspraak maken.
    Gemakkelijk, veilig en op een tijdstip dat het u uitkomt.
  • Zelfzorg
    Via thuisarts.nl en moetiknaardedokter.nl kunt u gemakkelijk en veilig beoordelen of het nodig is dat u uw huisarts belt. Heeft u (verkoudheids)klachten die bij het coronavirus passen? Kom dan niet naar het gezondheidscentrum en laat u gratis testen bij de GGD. Via 0800-1202 of coronatest.nl kunt u een afspraak maken.

  • Bel
    Kunt u niet wachten met uw klachten? Bel dan gerust uw huisartsenpraktijk en voorkom erger. De doktersassistent zorgt dat u de juiste zorg op de juiste plek krijgt.

Huisartsenzorg avond, nacht, weekend

Heeft u huisartsenzorg nodig na kantooruren? Belt u dan eerst naar de Huisartsenpost via telefoonnummer 0900 – 203 0203. De gespecialiseerde medewerker aan de telefoon zorgt dat u de juiste zorg op de juiste plek krijgt. U bent alleen welkom met een afspraak.

Langer wachten

Het kan zijn dat u langer moet wachten aan de telefoon of voordat u op een afspraak kunt komen. Hoe komt dat? Sinds corona

  • duren de gesprekken langer en bellen er veel meer mensen met vragen;
  • is uitval wegens ziekte of gezondheidsklachten bij onze zorgverleners veel hoger;
  • zijn er veel uitgestelde zorgvragen van patiënten.

Onze zorgverleners werken keihard om alle patiënten zo goed en snel als mogelijk te helpen. Kunnen wij rekenen op uw geduld en begrip? Dank u wel.

Mondkapje en 1,5 meter afstand verplicht

In onze gezondheidscentra is het dragen van een mondkapje en 1,5 meter afstand houden verplicht.
Hartelijk dank voor uw medewerking.

Toegang tot uw medische gegevens op de Spoedeisende hulp

Tijdens de coronacrisis kan het gebeuren dat u naar de Spoedeisende hulp in het ziekenhuis moet. De artsen op de Spoedeisende hulp willen u snel kunnen helpen. Het is daarom belangrijk dat zij kunnen kijken naar de medische gegevens die uw huisarts van u bijhoudt.

Misschien heeft u al laten weten dat andere zorgverleners dan uw huisarts zo nodig uw medische gegevens mogen bekijken. Toch heeft ruim de helft van de Nederlanders daar nog geen keuze over gemaakt. Tijdens de coronacrisis mogen tijdelijk de medische gegevens van deze patiënten ook worden bekeken door de Spoedeisende hulp. Uw gegevens mogen alleen worden bekeken als u contact heeft met de Spoedeisende hulp. En u daar op dat moment mondeling toestemming voor geeft.

Heeft u eerder aangegeven dat u geen toestemming geeft? Dan verandert er niets. Uw medische gegevens zijn in dat geval nooit te bekijken, ook niet tijdens de coronacrisis.

Persoonlijke keuze vastleggen

Wilt u alsnog een keuze maken of uw gegevens wel of niet mogen worden bekeken op de Spoedeisende hulp? U kunt dit op drie verschillende manieren doen:

  • u vertelt uw keuze aan de huisartsenpraktijk of
  • u geeft de huisartsenpraktijk een ingevuld toestemmingsformulier of
  • u legt uw keuze online vast via volgjezorg.nl/toestemming.

Gezondheidsklachten? Bel gerust uw huisarts en voorkom erger

Heeft u klachten waar u niet mee kunt wachten? Bel dan gerust uw eigen huisartsenpraktijk, zo voorkomt u dat uw klachten verergeren.

Onze huisartsen helpen u zoveel mogelijk op afstand: per telefoon, via beeldbellen en online via MijnGezondheidsnet (MGn). Dit zijn hele goede alternatieven om u de zorg te geven die u nodig heeft. Is het na het eerste contact toch nodig dat u gezien wordt door de huisarts? Dan wordt er een afspraak met u gemaakt. Zo zorgen we voor goede én veilige zorg.

Apotheek

Onze apotheken werken hard om alle recepten in orde maken. Vraag uw herhaalmedicatie bij voorkeur aan via MijnGezondheid.net of MedGemak. Dat gaat gemakkelijk en snel. U kunt ook de herhaaltelefoon (zie etiket op het medicijndoosje) gebruiken. Als uw geneesmiddel klaarligt, krijgt u een sms.

Fysiotherapie

Onze fysiotherapeuten ontvangen u graag in onze fysiotherapiepraktijken. Natuurlijk zorgen we dat uw bezoek veilig en volgens RIVM-richtlijnen verloopt. Bent u nog geen patiënt ben ons? Maakt u dan direct een afspraak via de Fysiodesk: 036 – 54 54 111 of mail info.fysiotherapie@zorggroep-almere.nl. U heeft geen verwijsbrief nodig. Onze deskundige medewerkers adviseren u graag. U kunt ook online een afspraak maken.

Wijkverpleging

Al onze cliënten kunnen wij gelukkig van de gewenste zorg voorzien. Onze cliënten wordt gevraagd om ons te melden als sprake is van koorts of benauwdheidsklachten. Wij nemen alle hygiëne-protocollen en richtlijnen van de RIVM in acht. Wij dragen bij de zorg van al onze cliënten een mondkapje. Ook letten wij sterk op onze eigen gezondheid. Zodra een medewerker klachten krijgt die kunnen wijzen op het coronavirus, blijft de medewerker meteen thuis en laat zich testen.

Woonzorgcentra

Bezoek

Bezoek aan bewoners van onze woonzorgcentra is mogelijk. Dit kan onder bepaalde voorwaarden. U kunt dit navragen bij uw contactpersoon van het woonzorgcentrum.

Vanaf 6 november 2021 is het dragen van een mondkapje in onzse woonzorgcentra verplicht.

Daarom vragen wij u vriendelijk een mondkapje te dragen en 1,5 meter afstand van elkaar te houden.

Wat doen we bij vermoeden van coronavirus?

Bij vermoeden van het coronavirus wordt de bewoner geïsoleerd en verzorgd door medewerkers in beschermende kleding. Deze medewerkers zijn dan niet werkzaam in andere woningen.

Consultatiebureaus

Niet alle persoonlijke afspraken vinden doorgang op dit moment. U kunt met vragen bellen naar het consultatiebureau dat u normaal gesproken bezoekt. Ook op  www.jgzalmere.nl vindt u meer informatie.

Vanaf 6 november 2021 is het dragen van een mondkapje in onze gezondheidscentra verplicht.

Wij vragen u vriendelijk een mondkapje te dragen en waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te houden.

Verloskundigen

Met je verloskundige bespreek je op welke momenten je langskomt voor controle. Voor spoedvragen en bij bevalling kun je uiteraard altijd bellen naar het mobiele nummer van de eigen verloskundige.

 

Dringende adviezen van de verloskundigen:

  • Kom als zwangere in je eentje of met alleen je partner naar de zwangerschapscontroles.
  • Als je gaat bevallen, geldt ook in het Flevoziekenhuis de regel dat er maximaal één andere bezoeker mee mag naar het ziekenhuis.
  • Als je thuis wilt bevallen, vragen wij je ook om het aantal aanwezigen te beperken.
  • Ben je bevallen en verwacht je ons op huisbezoek? Bel ons dan van tevoren op het 06-nummer als je verkoudheidsklachten hebt.

Meer informatie

Bloedonderzoek en functie-onderzoek

Voor informatie over bloedonderzoek en functie-onderzoek door Saltro verwijzen we u naar de website van Saltro.

Hoe praat je met je kinderen over het coronavirus?

Bijvoorbeeld als zij erg jong of angstig zijn.

Lees hier meer.