English l Nederlands

U heeft het vast in het nieuws gelezen. Het aantal coronabesmettingen stijgt. De druk op de zorg in Nederland neemt toe. Dat merken we ook in onze huisartsenpraktijk. Het is drukker dan ooit. Het kan zijn dat u langer moet wachten aan de telefoon of voordat u op een afspraak kunt komen.  Graag informeren wij u hoe dit komt, wat wij eraan doen en wat u zelf kunt doen.

Hoe komt het?

  • Stijgende zorgvraag en inhaalzorg
    Sinds er corona is stijgt de vraag naar zorg en die vraag blijft toenemen. Zorg die eerder was uitgesteld wegens corona wordt ingehaald. Dit zorgt voor veel meer telefoontjes en meer en langere bezoeken aan de huisartsenpraktijk.
  • Ziekte en tekort aan personeel
    Door extreme en langdurige hoge werkdruk zijn er meer (langdurig) zieke medewerkers. Dit probleem speelt in heel Nederland. Het vinden van extra medewerkers is daarom moeilijk. Ook moeten onze medewerkers vaker thuisblijven vanwege de coronamaatregelen.

Wat doen wij?

  • Al onze medewerkers werken heel hard om u zo goed mogelijk te helpen. Zij werken meer uren en waar mogelijk huren wij externe medewerkers in.
  • Wij maken steeds meer gebruik van online zorg. Daarvoor gebruiken wij net (MGn). Dit werkt veilig, betrouwbaar en goed. U leest hieronder hoe u hier gebruik van kunt maken.

Wat kunt u doen?

Voor spoed zijn wij telefonisch altijd goed bereikbaar. Heeft u geen spoed? Gebruik dan één van deze opties.

  • Gebruik MijnGezondheid.net (MGn)
    Mail veilig met uw zorgverlener via MijnGezondheid.net. Ook voor algemene vragen, zoals het afzeggen van uw afspraak of een vraag over de griepprik, kunt u MGn gebruiken. Via MGn of de app MedGemak kunt u labuitslagen of uw medisch dossier inzien, en uw herhaalmedicijnen aanvragen. Bent u patiënt bij ons dan kunt u direct inloggen met uw DigiD. Kijk op zorggroep-almere.nl/mijn-gezondheid voor meer informatie.
  • Zelfzorg
    Twijfelt u of u naar de dokter moet? Kijk op thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl voor betrouwbare en goede informatie.
  • Bel het RIVM bij coronavragen
    Voor al uw vragen over het coronavirus kunt u bellen naar het publieksinformatienummer van het RIVM 0800 – 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur). Of kijk op coronavaccinatie.nl.

Wilt u uw afspraak alstublieft tijdig afzeggen als u verhinderd bent?

Heeft u een afspraak die u niet na kunt komen, neemt u dan alstublieft uiterlijk 24 uur van te voren contact met ons op om deze te annuleren of te verplaatsen. Dan kunnen wij op de vrijgekomen tijdstippen andere patiënten inplannen en zo wachttijden inlopen of voorkomen.

#Samensterk

Deze coronatijd vraagt veel van ons allemaal. Door bovenstaande oorzaken kan het gebeuren dat u langer moet wachten voordat uw telefoontje beantwoord wordt of u een afspraak krijgt op het spreekuur. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is. Agressie lost dit niet op. Helaas maken wij dit de laatste tijd wel vaak mee. Alleen samen met uw hulp, geduld en begrip komen wij deze tijd goed door. Mogen wij rekenen op uw hulp? Samen staan we sterk.

Moet ik naar de dokter?

Bepaal binnen 1 minuut of u naar de dokter moet.

Geen spoed? Gebruik MijnGezondheid.net (MGn)

  • Stel direct en veilig uw medische of algemene vraag aan uw huisarts, praktijkondersteuner of apotheker,
  • bekijk uw laboratoriumuitslagen,
  • bestel uw herhaalrecepten.

U kunt direct gebruikmaken van MGn door in te loggen met uw DigiD.

Meer informatie over MijnGezondheid.net.