Zeg uw afspraak alstublieft op tijd af als u verhinderd bent.

Heeft u een afspraak die u niet na kunt komen, neem dan uiterlijk 24 uur van te voren telefonisch contact met ons op om deze te annuleren of te verplaatsen. Dan kunnen wij op de vrijgekomen tijdstippen andere patiënten inplannen en zo wachttijden inlopen of voorkomen.

Voorkom onnodige kosten

Indien u niet verschijnt zonder ons hierover te informeren, zijn wij genoodzaakt u – conform de landelijke richtlijnen van de LHV (Landelijke Huisartsenvereniging) – een rekening van € 15,- te sturen. Deze wordt niet door uw verzekeraar vergoed, u moet dit zelf betalen. Wij zien graag dat u deze rekening betaalt, voordat u een nieuwe afspraak maakt.

We kunnen u helpen bij het innemen of toedienen van uw medicatie of het gebruik van medische hulpmiddelen.

Heeft u geen spoed en twijfelt u of u naar de huisarts moet?

Het is belangrijk dat u uw zorg niet uitstelt als u zich zorgen maakt. Neem in dat geval contact op met uw huisartsenpraktijk.

U kunt worden gehaald en gebracht. Dit kunt u regelen via de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo).

Als de dagactiviteiten vergoed worden vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), dan kunt u vervoer regelen via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).

U heeft verschillende opties om uw medicatie te herhalen. De eenvoudigste manier is via de website www.mijngezondheid.net of de MedGemak-app. U kunt ook de receptenlijn bellen met behulp van het telefoonnummer en het herhaalnummer dat op het etiket vermeld staat.

Voor meer informatie kunt u terecht op https://www.zorggroep-almere.nl/herhaalrecepten

U heeft misschien gehoord of gelezen dat er in Nederland te weinig huisartsen zijn en dat dit ook geldt voor Almere. In onze huisartsenpraktijk merken we dit goed. We doen er alles aan om dit op te lossen. Door het zoeken naar nieuwe (vaste) collega’s en door de praktijk anders te organiseren.

Dat klopt, u heeft recht op zorg en u ontvangt ook zorg. Vanwege het landelijk tekort aan huisartsen worden zorgvragen die minder urgent zijn uitgesteld naar een later moment. Bij spoed zijn de huisartsenpraktijken telefonisch goed bereikbaar en wordt u snel geholpen. De huisartsen zorgen ervoor dat de meest belangrijke zorg, de acute zorg, de zorg voor de mensen die ernstig ziek zijn en de zorg voor de meest kwetsbare en oudere mensen, in ieder geval gewaarborgd is.

Neemt u dan contact op met een wijkteam bij u in de buurt.

Als u zich inschrijft op de wachtlijst van Zorggroep Almere, kan het even duren voordat u daadwerkelijk wordt opgenomen, afhankelijk van de beschikbaarheid op de gewenste locatie. Zodra uw beurt nadert, zal een van onze klantadviseurs contact met u opnemen. Deze adviseur zal u een aantal vragen stellen om uw behoeften en voorkeuren beter te begrijpen.

Zodra het tijd is voor uw verhuizing naar een van onze woonzorglocaties, zal een van onze klantadviseurs opnieuw telefonisch contact met u opnemen. Zij zullen u informeren over de beschikbaarheid en verdere details bespreken om uw overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij streven ernaar om persoonlijke aandacht en zorg te bieden gedurende het hele proces, zodat u goed geïnformeerd en ondersteund wordt tijdens uw opname in ons woonzorgcentrum.

Via onze klantadviseurs kunt een afspraak maken voor een rondleiding in het woonzorgcentrum van uw keuze.

Het op eigen initiatief contact opnemen met de locatie om een afspraak te maken is niet mogelijk. U kunt contact opnemen met de klantadviseurs.

Kijk ook eens op de pagina van onze locaties. Daar staan 360° tours, waarmee u als het ware door de centra heen kunt lopen. U kunt daar bijvoorbeeld ook zien hoe een kamer er uit kan zien of even binnenlopen in het restaurant.

Ja, het bezorgen van medicijnen is gratis.

U krijgt bij ons koffie en thee en tussen de middag een lunch.

Op onze locaties hebben we soms te maken met een korte wachttijd. Het is uiteraard mogelijk om op één of meer locaties op de koffie/thee te komen om te zien of het bij u past.

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Dinsdag 17.00 – 19.00 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Dinsdag 17.00 – 20.00 uur
  • Donderdag 17.00 – 20.00 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Dinsdag 17.00 – 19.30 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Maandag 17.00 – 18.00 uur
  • Woensdag 17.00 – 18.00 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Maandag 17.00 – 18.00 uur
  • Dinsdag 17.00 – 18.00 uur
  • Woensdag 07.00 – 08.00 uur
  • Donderdag 07.00 – 08.00 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Maandag 17.00 – 18.00 uur
  • Woensdag 17.00 – 18.00 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak ook terecht op:

  • Dinsdag 17.30 – 19.30 uur

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Maandag 17.00 – 19.30 uur
  • Dinsdag 17.00 – 19.30 uur

Ja, dat kan. Elke eerste en derde dinsdag van de maand is de huisartsenpraktijk ook ’s avonds open. U kunt alleen op afspraak terecht.

Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:

  • Maandag 17.00 – 18.00 uur
  • Dinsdag 07.00 – 08.00 uur
  • Dinsdag 17.00 – 18.00 uur

Als uw thuissituatie erom vraagt, is het mogelijk tijdelijk te logeren op een van onze locaties. Overleg hierover met uw wijkverpleegkundige of persoonlijk begeleider.

 

Het kan gebeuren dat u langer moet wachten voordat uw telefoontje beantwoord wordt of u een afspraak heeft op het spreekuur. De voornaamste oorzaak hiervan is het landelijke huisartsentekort. Wij vinden dit erg vervelend. Agressie lost dit niet op. Helaas maken wij dit wel vaak mee. Alleen met uw hulp en geduld komen wij deze tijd goed door.

Triage, specifieke vragen die de doktersassistent stelt om uw zorgvraag vast te stellen, is heel belangrijk. De doktersassistent is opgeleid om zelfstandig, of in overleg met de huisarts, goed te bepalen wat de volgende stap is. U kunt erop vertrouwen dat de doktersassistent zorgt dat u de juiste zorg, op de juiste plek en op het juiste moment krijgt. Als de doktersassistent u een advies geeft, wordt dit advies altijd achteraf nog gecontroleerd door een huisarts. Als het nodig is dan neemt de huisarts later zelf ook nog contact met u op.

Op de websites www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl leest u betrouwbare informatie en krijgt u goede adviezen. In veel gevallen zijn mensen hiermee al geholpen en is bellen naar de huisartsenpraktijk niet meer nodig. Maakt u zich toch zorgen of verergeren uw klachten? Stel uw zorg dan niet uit en neem contact op met de huisartsenpraktijk.

Iedere huisartsenpraktijk prikt haar patiënten op een andere datum. Zodra deze prikdata duidelijk zijn zullen wij u hierover informeren en ontvangt u uw uitnodiging.

Bij de huisartsen van De Haak en Oost ligt op dit moment de nadruk op acute zorg, spoedvragen, zorg voor ernstig zieke en kwetsbare mensen en de oudste mensen. Dit betekent dat zorgvragen die minder urgent zijn worden uitgesteld naar een later moment. Bij spoed zijn de huisartsenpraktijken telefonisch goed bereikbaar en wordt u snel geholpen.

Bij de huisartsen van Oost ligt op dit moment de nadruk op acute zorg, spoedvragen, zorg voor ernstig zieke en kwetsbare mensen en de oudste mensen. Dit betekent dat zorgvragen die minder urgent zijn worden uitgesteld naar een later moment. Bij spoed zijn de huisartsenpraktijken telefonisch goed bereikbaar en wordt u snel geholpen.

Normaalgesproken worden de medicijnen persoonlijk overgedragen. Indien medicijnen moeten worden teruggebracht, ontvangt u een briefje door de brievenbus met deze aankondiging.

Als u vooraf heeft aangegeven dat de medicijnen in de brievenbus mogen worden afgeleverd, dan zullen we dat doen. Dit geldt echter alleen voor medicijnen die niet gevaarlijk zijn voor anderen.

Wanneer uw zorg valt onder de Wet Langdurige Zorg (WLZ), betaalt u een eigen bijdrage op basis van uw inkomen. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) is verantwoordelijk voor de berekening en afhandeling hiervan. Op hun website kunt u informatie vinden en uw eigen bijdrage berekenen.

Na het verstrekken van uw gegevens, sturen wij deze door naar het CAK. U ontvangt een bevestiging en een vragenformulier van hen. Op basis hiervan stelt het CAK een beschikking op met daarin de hoogte van uw eigen bijdrage. U ontvangt vervolgens een factuur.

In de meeste gevallen vallen thuiszorg (verpleging en verzorging thuis) en geriatrische revalidatiezorg onder de dekking van uw ziektekostenverzekeraar en geldt er geen eigen bijdrage. Dit geldt ook voor kortdurend verblijf.

De Wet langdurige zorg (Wlz) vormt een aanvulling op de eigen mogelijkheden van u als cliënt en uw familie, zowel praktisch als financieel. Voor landelijk vastgestelde informatie over wat u kunt verwachten, kunt u contact met ons opnemen of de website van het Zorginstituut Nederland raadplegen.

Indien u zorg en diensten ontvangt via de gemeente op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), kunt u bij het Wmo-loket van uw gemeente informeren naar eventuele kosten die voor uw rekening komen.

Nee, onze bezorgers geven uw medicijnen nooit bij de buren af, behalve als u zelf dit adres heeft doorgegeven. Wij vinden privacy belangrijk en willen de veiligheid van uw pakketje waarborgen. Onze bezorgers zijn dan ook geïnstrueerd om het pakketje altijd persoonlijk aan u af te geven en nooit in uw brievenbus te deponeren. Als u niet thuis bent op het moment van bezorging, zal de bezorger een bericht achterlaten met informatie over hoe u het pakketje alsnog kunt ontvangen.

Echter, als u toch liever heeft dat het pakketje in uw brievenbus wordt geleverd, dan kunt u toestemming geven via uw huisarts of via MijnGezondheid.net/MedGemak. Houd er wel rekening mee dat dit minder veilig kan zijn en dat de verantwoordelijkheid voor het pakketje dan bij uzelf ligt.