Het kennen van de wensen en behoeften van onze cliënten in de wijkverpleging is van belang voor het bieden van zorg die aansluit bij de persoonlijke situatie van de cliënt. Dit begint met een open gesprek tussen de cliënt, hun naasten en de wijkverpleegkundige. Tijdens dit gesprek wordt de ondersteuningsvraag uitgevraagd, wat zijn hierin de belangrijkste wensen en behoeften rondom de zorg. Welke rol speelt de mantelzorger en/of naasten hierin en wat zou technologische hulp kunnen bieden.

Wat doen wij?
Intakegesprek en kennismaking
Tijdens het intakegesprek wordt samen met de cliënt en eventuele mantelzorgers en/of naasten besproken wat de zorgvraag is. Het intakegesprek levert, aangevuld met diagnostiek en voorgeschiedenis van de cliënt en mogelijke informatie uit het sociale netwerk, een zo velledig mogelijk beeld op van de mens achter de vraag.
Zorgplan opstellen
Op basis van dit eerste gesprek wordt in overleg een zorgplan opgesteld en afspraken gemaakt over wat iemand zelf kan doen, wat samen met het sociale netwerk gedaan kan worden, welke mogelijkheden de lokale omgeving en technologie bieden en wat van de zorg verwacht en gewenst mag worden. In het open gesprek worden de verwachtingen over en weer afgestemd, ook wanneer de zorg niet geleverd kan worden een welke alternatieven dan mogelijk zijn.
Regelmatige evaluaties
Periodieke evaluaties worden uitgevoerd om te controleren of het zorgplan nog steeds aansluit bij de zorgvraag van de cliënt. Deze evaluaties worden in samenspraak met de cliënt en hun mantelzorger/naasten uitgevoerd om te zorgen voor een zorgaanpak die blijft passen bij de zorgvraag. Een vraag die altijd gesteld wordt is of het mogelijk is om zorg af te bouwen. En wat is hiervoor nodig bij cliënt, mantelzorger/naasten en inzet van technologie. Ook wordt er gekeken naar beschikbaarheid en belastbaarheid van mantelzorger/naasten.
Resultaten
In 2024 hebben een aantal wijkverpleegkundigen de opleiding ‘Excellerende wijkverpleegkundige’ bij Hogeschool InHolland gevolgd. Binnen deze opleiding hebben zij geleerd om breder te kijken dan alleen de specifieke zorg waar de cliënt om vraagt. Om zo acties uit te kunnen zetten die betrekking hebben op meer dan alleen de handeling waar ze voor in zorg komen. Met als doel dat de cliënt en zijn mantelzorger zelf weer de regie kunnen voeren.
Daarnaast hebben zowel wijkverpleegkundigen als praktijkondersteuners huisartsen de opleiding ‘Ouderenzorg in de eerste lijn’ bij Hogeschool InHolland gevolgd. Een mooie samenwerking binnen de eerste lijn, die vervolgd wordt in 2025.
Eén wijkverpleegkundige heeft de opleiding tot praktijkopleider gevolgd om onze leerlingen binnen de wijkverpleging nog beter te kunnen begeleiden en zo te behouden voor het vak (wijk)verpleegkundige.
Doelen
Binnen het thema Kwaliteit van Zorg richten we ons op vijf belangrijke onderwerpen: persoonsgerichte zorg, deskundige medewerkers, kwaliteit en veiligheid, medicatieveiligheid en de Wet zorg en dwang (Wzd).
Per team voeren we een zelfevaluatie en een externe toets uit. Op basis daarvan maken we een verbetermonitor. Ook werken we aan het (her)invoeren van een systeem voor kwaliteitsmonitoring en sturing op alle niveaus in de organisatie.
In 2025 gaan we het Verpleegkundig Advies Gesprek implementeren. Het Verpleegkundig Adviesgesprek zorgt ervoor dat iedere zorgvrager in beeld komt. Samen met de wijkverpleegkundige wordt bepaald welke oplossingen mogelijk zijn vóórdat de hulpvraag automatisch wordt beantwoord met het leveren van zorg.
Ook gaan we Positieve Gezondheid inzetten in zowel gesprekken met onze cliënten als in gesprekken met onze medewerkers.


