Heeft u een vraag over onze huisartsenzorg? Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over afspraken, kosten, doorverwijzingen en andere onderwerpen. Om het u gemakkelijk te maken hebben we de vijf meest gestelde vragen hieronder op een rij gezet. In de meeste gevallen vindt u hier al het antwoord dat u zoekt.

Staat uw vraag er niet bij? Gebruik dan het zoekveld om te kijken of uw antwoord tussen alle veelgestelde vragen staat.

Apotheek service en contact in Almere

Top 5 veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de vijf vragen die patiënten ons het vaakst stellen.

U heeft misschien gehoord of gelezen dat er in Nederland te weinig huisartsen zijn, en dat dit ook voor Almere geldt. In onze huisartsenpraktijken merken we dit zelf goed. We doen er alles aan om dit op te lossen, onder meer door nieuwe (vaste) collega’s te werven en door de praktijkorganisatie te verbeteren. 

Heeft u geen spoed en twijfelt u of u naar de huisarts moet?

Het is belangrijk dat u uw zorg niet uitstelt als u zich zorgen maakt. Neem in dat geval contact op met uw huisartsenpraktijk.

Zeg uw afspraak alstublieft op tijd af als u verhinderd bent.

Heeft u een afspraak die u niet na kunt komen? Neem dan uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch contact met ons op om deze te annuleren of te verzetten. Dan kunnen wij op het vrijgekomen tijdstip een andere patiënt inplannen. Bovendien kunnen wij zo wachttijden zoveel mogelijk beperken.

Voorkom onnodige kosten

Als u niet op uw afspraak komt en ons dit niet op tijd laat weten, moeten wij u, volgens de landelijke richtlijnen van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV),– een vergoeding van € 15,- in rekening brengen. Deze wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar en moet door u zelf betaald worden. Wij vragen u vriendelijk deze rekening te voldoen voordat u een nieuwe afspraak maakt.

U heeft recht op zorg en u ontvangt ook zorg. Vanwege het landelijke tekort aan huisartsen kunnen zorgvragen die minder urgent zijn worden uitgesteld. Bij spoed zijn de huisartsenpraktijken telefonisch goed bereikbaar en wordt u snel geholpen. De huisartsen zorgen ervoor dat de belangrijkste zorg altijd gewaarborgd blijft, zoals acute zorg, zorg voor ernstig zieke patiënten en zorg voor kwetsbare en oudere mensen.

Het kan gebeuren dat u langer moet wachten voordat uw telefoontje beantwoord wordt of u een afspraak krijgt op het spreekuur. Dit komt door verschillende oorzaken: er is landelijk een tekort aan zorgpersoneel, de zorgvraag stijgt door de vergrijzing en de huisarts krijgt steeds vaker ook vragen die eigenlijk niet voor de huisarts bedoeld zijn.

Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn en doen ons uiterste best om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Veel antwoorden op vragen vindt u ook op deze website of op thuisarts.nl. Zo helpen we samen om de zorg bereikbaar te houden voor iedereen.

Zoeken in alle vragen

Gebruik het zoekveld om door alle vragen en antwoorden te zoeken. Zo vindt u snel het antwoord op uw vraag.