Wat is MijnGezondheid.net?

MijnGezondheid.net is de website waarmee u snel en gemakkelijk uw gezondheidszaken regelt. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Met MijnGezondheid.net kunt u:

  • Afspraken maken met uw huisarts
    Ook buiten kantoortijden maakt u eenvoudig een afspraak.
  • Vragen stellen aan uw huisarts, praktijkondersteuner of apotheker
    U hoeft niet langs te komen of te bellen. Binnen twee dagen heeft u antwoord.
  • Herhaalrecepten aanvragen
    Met uw medicatiedossier digitaal bij de hand bestelt u eenvoudig wat u nodig heeft.
  • Laboratoriumuitslagen bekijken
    U ziet uitslagen van onderzoeken, voorzien van een toelichting van de huisarts.
  • Een deel van uw medisch dossier inzien
    MijnGezondheid.net geeft u een samenvatting van uw medisch dossier.

Bent u cliënt van De Compagnie, Het Noorderdok, Opmaat of Vizier? Dan is aanmelden voor MijnGezondheid.net niet nodig. Als u DigiD met sms heeft, kunt u direct aan de slag met het systeem. De verwachting is dat dit vanaf begin 2020 ook voor cliënten van andere gezondheidscentra geldt.

Nieuw? Neem een kijkje in MijnGezondheid.net

Accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

Medgemak, het app-zusje van MijnGezondheid.net

Wilt u uw gezondheidszaken kunnen regelen via uw mobiel? Download dan MedGemak, het app-zusje van MijnGezondheid.net. Hiermee kunt u overal en altijd met een eenvoudige inlog, afspraken maken, uitslagen bekijken en herhaalrecepten aanvragen.

Download MedGemak (Google Play)Download MedGemak (App-store)

Wat wilt u weten over MijnGezondheid.net en MedGemak?

Heeft u een vraag over MijnGezondheid.net? Bekijk onderstaand overzicht en wellicht staat uw vraag er ook bij, met het antwoord.

Aanmelden/ inloggen

Als u cliënt ben van een huisarts en/of apotheek van Zorggroep Almere, meldt u zich eenmalig aan. Bent u client van De Compagnie, Het Noorderdok, Opmaat of Vizier? Dan kunt u direct gebruik maken van MijnGezondheid.net. U hoeft zich niet eerst aan te melden voor gebruik van het systeem. De verwachting is dat vanaf januari 2020 alle cliënten van Zorggroep Almere standaard gebruik kunnen maken van MijnGezondheid.net zonder zich daarvoor aan te melden. Om in te loggen gebruikt u uw DigiD met sms-functie. Heeft u geen DigiD met sms-functie, vraag deze dan aan via www.digid.nl.

Als uw huisarts en/of apotheker uw aanmelding in orde hebben gemaakt en u heeft DigiD met sms-functie, dan kunt u direct aan de slag met MijnGezondheid.net. U kunt meteen online een afspraak maken, een herhaalrecept aanvragen of een vraag stellen en een deel van uw medisch dossier zien. Als u cliënt bent van De Compagnie, Het Noorderdok, Opmaat of Vizier, dan kunt u gebruik maken van MijnGezondheid.net zonder dat u zich eerst heeft aangemeld voor gebruik van het systeem.

Als u MedGemak heeft gedownload, koppelt u de app aan uw account van MijnGezondheid.net. Dit doet u door met uw DigiD met sms-code in te loggen in MijnGezondheid.net en bovenin te klikken op ‘Medgemak registreren’. U krijgt dan een toegangscode die u kunt gebruiken om uw toestel te registreren. Vervolgens maakt u een pincode aan. Met deze pincode logt u de volgende keer eenvoudig in in Medgemak.

DigiD

U kunt bij DigiD een nieuw wachtwoord aanmaken. U moet dan nog wel uw gebruikersnaam weten en uw BurgerServiceNummer (BSN) bij de hand houden.

Als u uw gebruikersnaam kwijt bent, dient u opnieuw een DigiD aan te vragen. Dit doet u via www.digid.nl/aanvragen.

Op www.digid.nl vindt u alle informatie over de DigiD-app.

MedGemak installeren

Om MedGemak te activeren moet u ingelogd zijn op MijnGezondheid.net. U ziet dan rechtsboven uw naam de knop MedGemak registreren. Volg de stappen die daar staan en u krijgt een activatiecode die u kunt invoeren in MedGemak.

Dit kan gebeuren doordat MedGemak geen verbinding kan maken met het systeem van de zorgverlener. Dit kunt u eenvoudig controleren door MedGemak te starten en bij Stap 1 te kijken of u de gebruiksvoorwaarden of het privacystatement kunt lezen. Lukt dit niet? Kijk dan of onderstaande stappen helpen:

  1. Controleer of u internetverbinding/ wifi heeft. Opnieuw verbinden kan helpen.
    Levert opnieuw verbinden geen resultaat op? Verwijder de app, installeer hem opnieuw en start hem opnieuw op.
  2. Controleer de tijdzone op uw mobiele toestel. De tijdzone moet ingesteld staan op CEST.
  3. Staan er apps op uw toestel die de verbinding blokkeren? Bijvoorbeeld een VPN of een virusscanner?
  4. Komt u er met bovenstaande maatregelen niet uit? Neem dan contact op met uw zorgverlener. Geef hierbij door welk toestel u gebruikt, over welke iOS- of Androidverbinding u beschikt en op welke datum en tijd u heeft geprobeerd om de app te registreren.

Medgemak werkt niet op:

  • Apple-devices met een iOS versie lager dan 10:
    • iPhone 4
    • IPad 2
    • IPad 3
  • Android-toestellen met een Android-versie lager dan 6.0

Vanwege de huidige wet- en regelgeving is MedGemak alleen beschikbaar voor iOS 10 of hoger en Android 6.0 of hoger en niet voor voorgaande versies.

Medgemak gebruiken

MedGemak gebruiken

De app is drie minuten geblokkeerd. Na drie minuten kunt u weer inloggen met de huidige pincode.

  1. Ga naar het menu van MedGemak en kies voor ‘Pincode vergeten’
  2. De volgende vraag verschijnt: ‘Alle informatie zal worden verwijderd. Weet u het zeker?’
    Kies hier voor ‘ja.’
  3. U kunt nu uw toestel opnieuw registreren via MijnGezondheid.net. Via de knop ‘MedGemak registreren’ genereert u een nieuwe activatiecode.

E-afspraken, E-consults, mijn dossier en labuitslagen

Met een e-afspraak maakt u een afspraak bij de zorgverlener. Op de afgesproken tijd gaat u bij de zorgverlener langs. Met een E-consult stuurt u een bericht naar uw zorgverlener. Dit bericht gaat via de beveiligde verbinding van MijnGezondheid.net. Via ‘Mijn berichten – Nieuw bericht’ stelt u online een vraag aan uw zorgverlener. Binnen enkele werkdagen ontvangt u van uw huisarts of apotheek een antwoord.

Let op: zowel E-consult als E-afspraak zijn niet bedoeld voor spoedgevallen.

Het kan zijn dat een medicijn geen ‘actuele status’ meer heeft in uw medicatiedossier omdat de einddatum is verstreken. U kunt dit medicijn dan niet herhalen via MijnGezondheid.net. U kunt uw apotheek vragen om het medicijn weer te activeren zodat u het vervolgens kunt aanvragen.

Er zijn ook middelen die niet herhaald kunnen worden omdat er voor deze medicijnen geen recipe nodig is. Voorbeelden zijn de anticonceptiepil en insulinemiddelen. Dit komt voor als u enkel een MGn-contract heeft bij uw huisarts en er geen apotheek gekoppeld staat. Bent u wel ingeschreven bij een apotheek van Zorggroep Almere of Almere Haven? Dan kunt u de apotheek vragen uw MGn-contract volledig te maken zodat u deze middelen ook via MGn kunt herhalen.
Als u gebruik maakt van de herhaalservice, dan kunt u deze middelen niet via MGn herhalen. Deze worden automatisch herhaald en dit wordt ook zo weergegeven in MGn.

Dit kan verschillende oorzaken hebben:
 
  1. De uitslag is nog niet binnen of nog niet beoordeeld door uw zorgverlener.
  2. De huisarts heeft besloten een uitslag niet in MijnGezondheid.net te plaatsen, maar u op een andere manier op de hoogte te brengen.
  3. Het onderzoek is niet aangevraagd door uw huisarts, maar bijvoorbeeld door een specialist in het ziekenhuis. In uw dossier in MijnGezondheid.net worden alleen uitslagen getoond die zijn aangevraagd door uw huisarts.

Uw huisarts of apotheek heeft uw dossier nog niet met u gedeeld. Neem contact op met uw zorgverlener om te vragen of zij het dossier met u kunnen delen. Let op: u krijgt alleen inzage in een samenvatting van uw dossier, niet in de verslagen van bijvoorbeeld een consult.
Bent u een nieuwe MGn-gebruiker? Uw huisarts heeft even tijd nodig om uw dossier vrij te geven, dit kan 5 werkdagen duren.

U kunt een afspraak verwijderen of wijzigen als u de afspraak heeft gemaakt via MijnGezondheid.net. Een afspraak die u via de assistente heeft gemaakt is niet aan te passen via MijnGezondheid.net. Neemt u hiervoor contact op met het gezondheidscentrum.

U kunt online afspraken inplannen bij de huisarts bij wie u ingeschreven bent of een duo- of koppelgenoot van uw huisarts of een eventuele waarnemer. In een aantal van onze gezondheidscentra kunt u ook afspraken inplannen met de praktijkondersteuner of de physician assistant. In MGn en MedGemak ziet u bij welke zorgverlener u online terecht kunt. Als er op korte termijn geen afspraak gemaakt kan worden, belt u dan met de doktersassistente en vraag naar de mogelijkheden.

Het contract met mijn zorgverlener

Dit kan gebeuren als u onlangs bent veranderd van zorgverlener of als uw vorige zorgverlener niet meer werkzaam is bij uw gezondheidscentrum. U heeft dan een nieuwe zorgverlener gekregen. Wordt uw oude zorgverlener toch nog vermeld? Breng hem of haar op de hoogte zodat de zorgverlener dit in orde kan maken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via een E-consult. Het contract met uw oude zorgverlener wordt verbroken.

Dit kan betekenen dat uw zorgverlener niet meer werkzaam is bij uw gezondheidscentrum of omdat u zelf bent uitgeschreven bij het gezondheidscentrum. Kijk of uw nieuwe zorgverlener gebruik maakt van MijnGezondheid.net of andere online diensten en meld u aan.