Wat is MijnGezondheid.net?

MijnGezondheid.net (MGn) is de website waarmee u snel en gemakkelijk uw gezondheidszaken regelt. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

MGn is standaard beschikbaar voor al onze patiënten van 16 jaar en ouder. U hoeft geen account aan te maken en u kunt MijnGezondheidnet direct gebruiken.

Wat kan ik met MijnGezondheid.net?

  • Afspraken maken met uw huisarts
    Ook buiten kantoortijden maakt u eenvoudig een afspraak.
  • Vragen stellen aan uw huisarts, praktijkondersteuner of apotheker
    U hoeft niet langs te komen of te bellen. Binnen twee dagen heeft u antwoord.
  • Herhaalrecepten aanvragen
    Met uw medicatiedossier digitaal bij de hand bestelt u eenvoudig wat u nodig heeft.
  • Laboratoriumuitslagen bekijken
    U ziet uitslagen van onderzoeken, voorzien van een toelichting van de huisarts.
  • Een deel van uw medisch dossier inzien
    MijnGezondheid.net geeft u een samenvatting van uw medisch dossier.

Online inzage in uw dossier, hoe werkt dat?

Accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

MedGemak, de app van MijnGezondheid.net

Wilt u uw gezondheidszaken kunnen regelen via uw mobiel? Gebruik dan MedGemak. Hiermee kunt u altijd en overal uw medisch dossier inzien, eenvoudig medicatie bestellen en vele andere mogelijkheden.

Nieuw? Neem via dit filmpje een kijkje in MijnGezondheid.net

Accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

Wat wilt u weten over MijnGezondheid.net en MedGemak?

Heeft u een vraag over MijnGezondheid.net of MedGemak? Bekijk onderstaand overzicht en wellicht staat uw vraag er ook bij, met het antwoord.

Aanmelden/ inloggen

Als u cliënt ben van een huisarts van Zorggroep Almere en u bent 16 jaar of ouder, dan hoeft u geen account aan te maken en kunt u direct gebruik maken van MijnGezondheid.net. Om in te loggen gebruikt u uw DigiD met sms-functie. Heeft u geen DigiD met sms-functie, vraag deze dan aan via www.digid.nl.

Op MijnGezondheid.net staat dat ik me moet aanmelden voor gebruik van MGn via de site van mijn zorgverlener. Hoe zit dat?

Op MijnGezondheid.net staat inderdaad dat u zich moet aanmelden via de website van uw zorgverlener. Bij Zorggroep Almere hoeft u zich echter niet aan te melden. Wij hebben geregeld dat alle cliënten van 16 jaar en ouder automatisch van MijnGezondheid.net gebruik kunnen maken. U kunt direct inloggen met uw DigiD met sms-code. Krijgt u dan toch een foutmelding, neem dan contact op met uw huisartsenpraktijk. Het kan dan zijn dat de praktijk nog niet over al uw benodigde gegevens beschikt.

Als u cliënt ben van een huisarts van Zorggroep Almere en u bent 16 jaar of ouder, dan kunt u direct gebruik maken van MijnGezondheid.net. U hoeft zich niet eerst aan te melden voor gebruik van het systeem. Om in te loggen gebruikt u uw DigiD met sms-functie. Heeft u geen DigiD met sms-functie, vraag deze dan aan via www.digid.nl. Tot voor kort was het nog nodig om via de huisarts en apotheek toegang tot MijnGezondheid.net aan te vragen. Dat is nu niet meer nodig.

Op MijnGezondheid.net staat inderdaad dat u zich moet aanmelden via de website van uw zorgverlener. Bij Zorggroep Almere hoeft u zich echter niet aan te melden. Wij hebben geregeld dat alle cliënten van 16 jaar en ouder automatisch van MijnGezondheid.net gebruik kunnen maken. U kunt direct inloggen met uw DigiD met sms-code. Krijgt u dan toch een foutmelding, neem dan contact op met uw huisartsenpraktijk. Het kan dan zijn dat de praktijk nog niet over al uw benodigde gegevens beschikt.

U kunt MijnGezondheid.net direct gebruiken.

Als u MedGemak heeft gedownload, koppelt u de app aan uw account van MijnGezondheid.net. Dit doet u door met uw DigiD met sms-code in te loggen in MijnGezondheid.net en bovenin te klikken op ‘Medgemak registreren’. U krijgt dan een toegangscode die u kunt gebruiken om uw toestel te registreren. Vervolgens maakt u een pincode aan. Met deze pincode logt u de volgende keer eenvoudig in in Medgemak.

DigiD

U kunt een DigiD aanvragen via www.digid.nl/aanvragen. U vindt hier een eenvoudige uitleg voor het aanvragen van een DigiD.

U kunt bij DigiD een nieuw wachtwoord aanmaken. U moet dan nog wel uw gebruikersnaam weten en uw BurgerServiceNummer (BSN) bij de hand houden.

Als u uw gebruikersnaam kwijt bent, dient u opnieuw een DigiD aan te vragen. Dit doet u via www.digid.nl/aanvragen.

Op www.digid.nl vindt u alle informatie over de DigiD-app.

MedGemak installeren

Om MedGemak te activeren moet u ingelogd zijn op MijnGezondheid.net. U ziet dan rechtsboven uw naam de knop MedGemak registreren. Volg de stappen die daar staan en u krijgt een activatiecode die u kunt invoeren in MedGemak.

Dit kan gebeuren doordat MedGemak geen verbinding kan maken met het systeem van de zorgverlener. Dit kunt u eenvoudig controleren door MedGemak te starten en bij Stap 1 te kijken of u de gebruiksvoorwaarden of het privacystatement kunt lezen. Lukt dit niet? Kijk dan of onderstaande stappen helpen:

  1. Controleer of u internetverbinding/ wifi heeft. Opnieuw verbinden kan helpen.
    Levert opnieuw verbinden geen resultaat op? Verwijder de app, installeer hem opnieuw en start hem opnieuw op.
  2. Controleer de tijdzone op uw mobiele toestel. De tijdzone moet ingesteld staan op CEST.
  3. Staan er apps op uw toestel die de verbinding blokkeren? Bijvoorbeeld een VPN of een virusscanner?
  4. Komt u er met bovenstaande maatregelen niet uit? Neem dan contact op met uw zorgverlener. Geef hierbij door welk toestel u gebruikt, over welke iOS- of Androidverbinding u beschikt en op welke datum en tijd u heeft geprobeerd om de app te registreren.

Medgemak werkt niet op:

  • Apple-devices met een iOS versie lager dan 10:
    • iPhone 4
    • IPad 2
    • IPad 3
  • Android-toestellen met een Android-versie lager dan 6.0

Vanwege de huidige wet- en regelgeving is MedGemak alleen beschikbaar voor iOS 10 of hoger en Android 6.0 of hoger en niet voor voorgaande versies.

MedGemak gebruiken

De app is drie minuten geblokkeerd. Na drie minuten kunt u weer inloggen met de huidige pincode.

  1. Ga naar het menu van MedGemak en kies voor ‘Pincode vergeten’
  2. De volgende vraag verschijnt: ‘Alle informatie zal worden verwijderd. Weet u het zeker?’
    Kies hier voor ‘ja.’
  3. U kunt nu uw toestel opnieuw registreren via MijnGezondheid.net. Via de knop ‘MedGemak registreren’ genereert u een nieuwe activatiecode.

Stap 1: Log in op MedGemak.

Stap 2: Klik op de tegel ‘Afspraak maken en bekijken’ .

Stap 3: Klik op de tegel ‘Nieuwe afspraak maken’

Stap 4: Kies waar u een afspraak wilt maken.

Stap 5: Kies wat voor type afspraak u wilt en bij welke zorgverlener.

Stap 6: Beschrijf de reden van uw bezoek in maximaal 255 woorden

Stap 7: Klik op ‘Naar moment kiezen’ en kies de datum en tijd die voor u het beste uitkomt.

Stap 8: Controleer de gegevens en kies of u een herinnering per mail wilt ontvangen 1, 2 of 24 uur van te voren. Kies daarna eventueel nog voor om de afspraak aan een kalender toe te voegen.

Stap 1: Inloggen in de app MedGemak.

Stap 2: Klik op de tegel ‘Vraag aan huisarts/apotheek’.

Stap 3: Klik rechts bovenin op ‘nieuw bericht’.

Stap 4: Kies naar wie u een bericht wilt sturen. (huisarts of apotheek)

Stap 5: Kies naar welke zorgverlener u een bericht wilt sturen.

Stap 6: Typ uw bericht + onderwerp en voeg eventueel een bijlage toe

Stap 1: Log in op MedGemak.

Stap 2: Klik op de tegel ‘Mijn medicijnen’.

Stap 3: Klik op de tegel ‘Medicijnen bestellen’.

Stap 4.1: Klik de medicatie aan die u wilt bestellen en klik rechts onderin op de pijl naar de volgende pagina.

*(Stap 4.2: Kies voor ophalen of bezorgen en klik aan welke tijd voor u het beste uitkomt.)

Stap 5: Klik op ‘naar opmerkingen’ en voeg eventueel een opmerking toe.

Stap 6: Klik op ‘naar overzicht aanvraag’ en als u de gegevens gecontroleerd heeft op ‘bevestigen’.

*Deze stap is alleen relevant als u de keuze heeft voor ophalen en/of bezorgen

Ja, dat kan. In de instellingen in MedGemak kunt u aangeven wanneer u een pushbericht wilt ontvangen. Sinds november 2020 staan de pushberichten voor nieuwe gebruikers standaard allemaal uit. Voor gebruikers die de app al langer gebruikten, verandert er niets.

E-afspraken, E-consulten, Mijn Dossier en labuitslagen

Met een e-afspraak maakt u een afspraak bij de zorgverlener. Op de afgesproken tijd gaat u bij de zorgverlener langs. Met een E-consult stuurt u een bericht naar uw zorgverlener. Dit bericht gaat via de beveiligde verbinding van MijnGezondheid.net. Via ‘Mijn berichten – Nieuw bericht’ stelt u online een vraag aan uw zorgverlener. Binnen enkele werkdagen ontvangt u van uw huisarts of apotheek een antwoord. Wist u dat u tot 3 bijlages kan toevoegen aan dit bericht? Dit is handig om een foto t.b.v het consult te delen of een belangrijk document met uw huisarts te delen die verwerkt kan worden in uw dossier. (bestandstypen: jpeg, .jpg, .png, of .pdf)

Let op: zowel E-consult als E-afspraak zijn niet bedoeld voor spoedgevallen.

Het kan zijn dat een medicijn geen ‘actuele status’ meer heeft in uw medicatiedossier omdat de einddatum is verstreken. U kunt dit medicijn dan niet herhalen via MijnGezondheid.net. U kunt uw apotheek vragen om het medicijn weer te activeren zodat u het vervolgens kunt aanvragen.

Er zijn ook middelen die niet herhaald kunnen worden omdat er voor deze medicijnen geen recipe nodig is. Voorbeelden zijn de anticonceptiepil en insulinemiddelen. Dit komt voor als u enkel een MGn-contract heeft bij uw huisarts en er geen apotheek gekoppeld staat. Bent u wel ingeschreven bij een apotheek van Zorggroep Almere of Almere Haven? Dan kunt u de apotheek vragen uw MGn-contract volledig te maken zodat u deze middelen ook via MGn kunt herhalen.
Als u gebruik maakt van de herhaalservice, dan kunt u deze middelen niet via MGn herhalen. Deze worden automatisch herhaald en dit wordt ook zo weergegeven in MGn.

Dit kan verschillende oorzaken hebben:
 
  1. De uitslag is nog niet binnen of nog niet beoordeeld door uw zorgverlener.
  2. De huisarts heeft besloten een uitslag niet in MijnGezondheid.net te plaatsen, maar u op een andere manier op de hoogte te brengen.
  3. Het onderzoek is niet aangevraagd door uw huisarts, maar bijvoorbeeld door een specialist in het ziekenhuis. In uw dossier in MijnGezondheid.net worden alleen uitslagen getoond die zijn aangevraagd door uw huisarts.

Uw huisarts of apotheek heeft uw dossier nog niet met u gedeeld. Neem contact op met uw zorgverlener om te vragen of zij het dossier met u kunnen delen. Let op: u krijgt alleen inzage in een samenvatting van uw dossier, niet in de verslagen van bijvoorbeeld een consult.
Bent u een nieuwe MGn-gebruiker? Uw huisarts heeft even tijd nodig om uw dossier vrij te geven, dit kan 5 werkdagen duren.

Met behulp van de vragen kan de huisarts de urgentie bepalen. Hierdoor weet de huisarts wat de ernst is, welke prioriteit het heeft en hoeveel tijd er nodig is.

U kunt een afspraak verwijderen of wijzigen als u de afspraak heeft gemaakt via MijnGezondheid.net. Een afspraak die u via de assistente heeft gemaakt is niet aan te passen via MijnGezondheid.net. Neemt u hiervoor contact op met het gezondheidscentrum.

U kunt online afspraken inplannen bij de huisarts bij wie u ingeschreven bent of een duo- of koppelgenoot van uw huisarts of een eventuele waarnemer. In een aantal van onze gezondheidscentra kunt u ook afspraken inplannen met de praktijkondersteuner of de physician assistant. In MGn en MedGemak ziet u bij welke zorgverlener u online terecht kunt. Als er op korte termijn geen afspraak gemaakt kan worden, belt u dan met de doktersassistente en vraag naar de mogelijkheden.

De zorgverlener opent uw medisch dossier bijvoorbeeld naar aanleiding van een bezoek op het spreekuur, als u een vraag stelt via e-consult of een telefonische vraag. Dit gebeurt ook voor het toevoegen van labuitslagen, het voorschrijven van medicatie en administratieve handelingen. Voor deze en veel andere handelingen wordt uw medisch dossier geopend en indien nodig bijgewerkt.

Om een recept te verwerken zijn diverse handelingen nodig in de apotheek. Daarvoor moet het dossier telkens weer geopend worden. Vandaar dat het dossier rondom het verwerken van een recept vaker is geopend.

De controle van recepten door de apotheker gaat via het receptencontroleprogramma. Dit is een ander systeem, dat niet is gekoppeld aan uw medisch dossier. Daarom vindt u deze handeling niet terug in uw dossier.

Ja, dat kan. In de instellingen in MijnGezondheid.net kunt u aangeven wanneer u een mailtje wilt ontvangen. Sinds november 2020 staan de mailberichten voor nieuwe gebruikers standaard allemaal uit. Voor gebruikers die MGn al langer gebruikten, verandert er niets.

Ja, dat kan. Via een bericht in MijnGezondheid.net kunt u uw levenstestament als bijlage aan uw huisarts sturen.

Het contract met mijn zorgverlener

Dit kan gebeuren als u onlangs bent veranderd van zorgverlener of als uw vorige zorgverlener niet meer werkzaam is bij uw gezondheidscentrum. U heeft dan een nieuwe zorgverlener gekregen. Wordt uw oude zorgverlener toch nog vermeld? Breng hem of haar op de hoogte zodat de zorgverlener dit in orde kan maken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via een E-consult. Het contract met uw oude zorgverlener wordt verbroken.

Dit kan betekenen dat uw zorgverlener niet meer werkzaam is bij uw gezondheidscentrum of omdat u zelf bent uitgeschreven bij het gezondheidscentrum. Kijk of uw nieuwe zorgverlener gebruik maakt van MijnGezondheid.net of andere online diensten en meld u aan.

Heeft u toch nog een vraag?

Vul dan onderstaand formulier in. Dan helpen wij u graag verder.

  • DD dash MM dash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.