Bij Zorggroep Almere vinden we het belangrijk dat het werk goed is georganiseerd. Als de organisatie op orde is, kunnen collega’s beter samenwerken en krijgen cliënten de zorg die zij nodig hebben.

Daarom kijken we steeds kritisch naar hoe we het werk verdelen, hoe we samenwerken en hoe we onze processen kunnen verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat collega’s hun werk goed kunnen doen én dat de kwaliteit van zorg hoog blijft.

Bouwsteen 3 Het werk organiseren

Wat doen wij?

Interne afstemming in organisatie van zorg

Binnen onze wijkverpleging zorgen we voor duidelijke werkprocessen, heldere communicatie en een passende deskundigheidsmix, zodat onze medewerkers optimaal kunnen functioneren. Verder kijken we hoe we met behulp van innovatie en inzet van technologie het werk kunnen ondersteunen. Hierin zoekt Zorggroep Almere ook de samenwerking met ketenpartners, zoals Woonzorg Flevoland en het Flevoziekenhuis.

Regionale afstemming in organisatie van zorg

Een voorbeeld van regionale samenwerking is de samenwerking binnen de onplanbare nachtzorg. Wij leveren de niet planbare nachtzorg voor partners in heel Almere. Vanuit Positief Gezond Almere (PGA) is het regionaal transferpunt (RTP) opgezet, waarbinnen Zorggroep Almere, Woonzorg Flevoland en het Flevoziekenhuis samenwerken.

Efficiënt gebruik van zorgtechnologie

Door het inzetten van technologische en digitale hulpmiddelen kunnen we de zorg efficiënter organiseren. Binnen Zorggroep Almere maken we gebruik van de Spencer, een hulpmiddel dat de therapietrouw en zelfredzaamheid van bewoners vergroot. Het bevorderen van zelfredzaamheid draagt bij aan de ervaren kwaliteit van leven van de bewoners en helpt de druk op het schaars beschikbare personeel te verlichten.

Resultaten

In 2024 is de inzet van Spencer gerealiseerd. Een hulpmiddel bij inname van medicatie op de juiste tijd, zonder dat de wijkverpleegkundige hiervoor langs hoeft te komen.

Ook is er een samenwerking aangegaan met SUP. Dit is een bestelplatform voor zorghulpmiddelen welke is verbonden met het Elektronisch Cliënten Dossier. Hierdoor hebben medewerker overzicht over te bestellen zorghulpmiddelen en is er geen gedoe mee met verschillende bestelsystemen en minder administratieve rompslomp.

Doelen

In 2025 hebben alle cliënten die daarvoor in aanmerking komen een Spencer. Het bestelplatform SUP wordt verder uitgebreid met nieuwe mogelijkheden.

Verbeteringen in processen en systemen

In 2025 hebben alle cliënten die daarvoor in aanmerking komen een Spencer. Het bestelplatform SUP wordt verder uitgebreid met nieuwe mogelijkheden.

Daarnaast zal er in 2025 aandacht zijn voor onderstaande aspecten:

  • Verbetering processen indicatiestelling en registratie van zorg
  • Ontwikkeling verbeteringen normering personeelsinzet (deskundigheidsmix)
  • Ontwikkeling verbeteringen roosterhandboek
  • Doorontwikkeling operationeel dashboard en operationele besturingssystematiek

Efficiëntere teamvergaderingen

De efficiëntie van teamvergaderingen gaan verbeteren, zodat deze niet alleen informatief zijn, maar ook bijdragen aan een snellere en meer gerichte zorgverlening. Dit kan door bijvoorbeeld de vergaderingen meer gestructureerd te maken, zodat elke zorgverlener precies weet welke acties er van hem of haar worden verwacht.

Ondersteuning en ontwikkeling van medewerkers

Tot slot is het belangrijk dat we onze medewerkers blijven ondersteunen met de juiste opleidingen en trainingen, zodat ze zich blijven ontwikkelen en beter in staat zijn om hun werk efficiënt en met de hoogste zorgkwaliteit uit te voeren. We streven ernaar dat elke medewerker zich ondersteund voelt in zijn of haar werk en zich onderdeel voelt van een sterk en goed georganiseerd team.