Bij Zorggroep Almere vinden we het belangrijk dat het werk goed is georganiseerd. Als de organisatie op orde is, kunnen collega’s beter samenwerken en krijgen bewoners de zorg die zij nodig hebben.

Daarom kijken we steeds kritisch naar hoe we het werk verdelen, hoe we samenwerken en hoe we onze processen kunnen verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat collega’s hun werk goed kunnen doen én dat de kwaliteit van zorg hoog blijft.

Bouwsteen 3 Het werk organiseren

Wat doen wij?

Interne afstemming in organisatie van zorg

Binnen onze woonzorgcentra zorgen we voor duidelijke werkprocessen, heldere communicatie en een passende deskundigheidsmix, zodat onze medewerkers optimaal kunnen functioneren. Verder kijken we hoe we met behulp van innovatie en inzet van technologie het werk kunnen ondersteunen. Hierin zoekt Zorggroep Almere ook de samenwerking met ketenpartners, zoals Woonzorg Flevoland en het Flevoziekenhuis.

Regionale afstemming in organisatie van zorg

Een voorbeeld van regionale samenwerking is de samenwerking met ANW Nederland, Vivium, Hilverzorg en Amaris, gericht op de beschikbaarheid van een medische dienst in de avond, nacht en weekenden. Vanuit Positief Gezond Almere (PGA) is het regionaal transferpunt (RTP) opgezet, waarbinnen Zorggroep Almere, Woonzorg Flevoland en het Flevoziekenhuis samenwerken.

Efficiënt gebruik van zorgtechnologie

Door het inzetten van technologische en digitale hulpmiddelen kunnen we de zorg efficiënter organiseren. Binnen Zorggroep Almere maken we op verschillende locaties met somatische zorg gebruik van de Spencer, een hulpmiddel dat de therapietrouw en zelfredzaamheid van bewoners vergroot. Het bevorderen van zelfredzaamheid draagt bij aan de ervaren kwaliteit van leven van de bewoners en helpt de druk op het schaars beschikbare personeel te verlichten.

Resultaten

Doelmatig en efficiënt werken vraagt om een helder, kloppend beeld van het profiel van onze locaties en wat dit betekent voor de werkzaamheden, het medewerkersbestand en de roosters. In 2024 is een analyse gemaakt van de woonzorgcentra, wat heeft geleid tot een overzicht met alle in- en exclusiecriteria plus toewijzingsafspraken gebaseerd op urgentie.

Doelen

In 2025 zal er aandacht zijn voor onderstaande aspecten:

  • Verbetering processen matching en inhuizing
  • Verbetering processen herindicaties en toeslagen
  • Ontwikkeling verbeteringen normering personeelsinzet (deskundigheidsmix)
  • Ontwikkeling verbeteringen roosterhandboek
  • Doorontwikkeling operationeel dashboard en operationele besturingssystematiek

Daarnaast willen we de efficiëntie van teamvergaderingen verbeteren, zodat deze niet alleen informatief zijn, maar ook bijdragen aan een snellere en meer gerichte zorgverlening. Dit kan door bijvoorbeeld de vergaderingen meer gestructureerd te maken, zodat elke zorgverlener precies weet welke acties er van hem of haar worden verwacht.

Tot slot is het belangrijk dat we onze medewerkers blijven ondersteunen met de juiste opleidingen en trainingen, zodat ze zich blijven ontwikkelen en beter in staat zijn om hun werk efficiënt en met de hoogste zorgkwaliteit uit te voeren. We streven ernaar dat elke medewerker zich ondersteund voelt in zijn of haar werk en zich onderdeel voelt van een sterk en goed georganiseerd team.

Kwaliteit in de zorg

Terug naar: Kwaliteitsbeeld
Vijf bouwstenen van het Generiek Kompas.

Bouwsteen 2 Het bouwen van netwerken

Vorige: Bouwsteen 2
Het bouwen van netwerken

Bouwsteen 4 Leren en ontwikkelen

Volgende: Bouwsteen 4
Leren en ontwikkelen