Bij Zorggroep Almere is leren en ontwikkelen een belangrijk onderdeel van ons streven naar kwaliteit van zorg. In onze woonzorgcentra zorgen we voor een cultuur van leren door het aanbieden van trainingen, workshops en het stimuleren van kennisdeling tussen medewerkers. We moedigen hen aan om niet alleen te leren van cursussen, maar ook van elkaar, zodat we gezamenlijk kunnen bijdragen aan de beste zorg. Organisatiebreed ligt er nog wel een uitdaging om op uniforme wijze cyclisch van elkaar te leren.

Bouwsteen 4 Leren en ontwikkelen

Wat doen wij?

Regelmatige trainingen en workshops

Locaties organiseren regelmatig trainingen en workshops voor de medewerkers, zodat ze hun kennis en vaardigheden kunnen updaten en verbeteren. Dit kan variëren van klinische lessen tot algemene vaardigheden zoals communicatie en teamwerk.

Bevordering van reflectie en feedback

We moedigen zorgprofessionals aan om regelmatig te reflecteren op hun werk en ervaringen. Dit kan door middel van feedbacksessies en evaluaties, waarin medewerkers hun werkwijze kunnen verbeteren en van elkaar leren. Bijvoorbeeld door op locatie periodieke kwaliteitschecks te doen, waarbij kwaliteitsverpleegkundigen elkaar feedback geven op de manier van werken.

Kwaliteitscommissies en interne audits

Leren en verbeteren vindt ook plaats binnen locatie overstijgende kwaliteitscommissies en door interne audits. Een doelstelling voor 2024 was om het intern auditprogramma opnieuw leven in te blazen. Door Covid zijn er tussen 2020 en 2023 geen interne audits geweest.

Resultaten

In het eerste kwartaal van 2024 is een compleet auditteam samengesteld en getraind. In lijn met de auditplanning werd tussen juni en oktober een interne audit naar het functioneren van het MDO uitgevoerd op alle woonzorglocaties. Een uitgebreide rapportage van deze audit is opgesteld en gedeeld met de directie en het management. De reden dat de audit over zo’n lange periode plaatsvond, is dat we afhankelijk waren van de auditplanning op de locaties en er in de zomerperiode (juli/augustus) op de meeste locaties een MDO-stop was.

Uit de auditgesprekken blijkt dat de EVV’ers en behandelaren de bewoners goed kennen en dat over het algemeen de meest relevante onderwerpen worden besproken, zowel op het gebied van welzijn, zorg als behandeling. Daarnaast wordt er op de meeste locaties aantoonbaar multidisciplinair gewerkt.

Naast deze positieve uitkomsten zijn er ook aandachtspunten. De belangrijkste hiervan zijn: duidelijkheid over het al dan niet betrekken van de bewoner en/of naasten bij het MDO, duidelijkheid over voorzitterschap en structuur van het MDO, het terugkijken naar eerdere afspraken, het gebruiken van de risicosignalering en het bespreken van onvrijwillige zorg.

De locaties gaan aan de slag met hun eigen verbeterpunten en locatie overstijgend wordt de werkinstructie MDO aangepast op basis van de actualiteit en om uniformiteit in de werkwijze te waarborgen.

Voor de resultaten per norm, per locatie wordt verwezen naar bouwsteen 5: Inzicht in kwaliteit.

Gedurende 2024 zijn vier kwaliteitscommissies actief geweest. Onderstaand een weergave van de belangrijkste resultaten.

Commissie medicatieveiligheid

De commissie medicatieveiligheid heeft in 2024 het medicatie distributieprotocol geëvalueerd en herschreven. Hierbij zijn enkele in de afgelopen jaren ingevoerde werkwijzen, zoals het medicatiebeheer met de Nexsys en medicatieverstrekking door inzet van de Dispencer, uniform beschreven en opgenomen in het protocol. Ook heeft de commissie zich ingezet voor papierloos werken. Op alle locaties wordt nu digitaal afgetekend, ofwel in Medimo ofwel in ONS.

Commissie eten en drinken

De voorzitter van de commissie heeft, samen met de aan de commissie verbonden facilitair manager, alle locaties bezocht om het protocol Eten en Drinken onder de aandacht te brengen. Het protocol is overal besproken en op alle locatie is een HACCP rondgang gedaan. Voor de woonondersteuners zijn aanvullend twee fysieke bijeenkomsten en twee Webinars georganiseerd waarin het protocol is gepresenteerd en de HACCP richtlijnen zijn doorgenomen. Ongeveer de helft van de 200 woonondersteuners zijn op deze manier bereikt.

Commissie hygiëne en infectiepreventie (HIP)

De HIP commissie heeft gedurende 2024 het Noro protocol geëvalueerd en herzien. Ook heeft de commissie binnen De Kiekendief een pilot geïnitieerd met een vacumeermachine voor afval. Deze pilot was succesvol, er is een wens om ook voor andere locaties een vacumeermachine aan te schaffen.

In 2024 heeft de bij de commissie betrokken deskundige infectiepreventie (Flevoziekenhuis) een hygiëne audit gedaan op de locaties Zephyr, Poortzicht en Archipel. Hiermee zijn alle locaties in 2023 en 2024 bezocht. De verbeterpunten, waarvan handhygiëne er één is, hebben de aandacht van de commissie.

Een nieuwe auditcyclus is voorzien vanaf 2026.

Commissie Wet zorg en dwang (Wzd)

De Wzd commissie heeft zich in 2024 vooral gericht op het thema ‘Open deuren’. Daarnaast heeft de commissie een E learning ‘Stappenplan Wzd’ ontwikkeld en het opschonen van de registraties onvrijwillige zorg in het bewonersdossier geïnitieerd.

Doelen

Vanuit HR gaan we in 2025 aan de slag met het beleid opleiden en ontwikkelen. De onderdelen die hierbij aan de orde komen zijn: herijking van de visie van Zorggroep Almere op opleiden en ontwikkelen, risicovolle en voorbehouden handelingen, BPV-beleid en aandacht voor een veilig leerklimaat.

Daarnaast gaan we in het kader van het Plan van Aanpak verbetering kwaliteit van zorg scholingscarrousels per locatie ontwikkelen.

Voor het nieuwe auditteam is voorzien in een driejarig trainingsprogramma (2024 – 2026). In het voorjaar van 2025 wordt het team getraind in de Sofi observatie methodiek. Het auditteam streeft ernaar om jaarlijks twee interne audits te doen. Het auditteam maakt hiervoor een planning, in samenspraak met de directie, het managementteam, de VAR en de cliëntenraad.

Kwaliteit in de zorg

Terug naar: Kwaliteitsbeeld
Vijf bouwstenen van het Generiek Kompas.

Bouwsteen 3 Het werk organiseren

Vorige: Bouwsteen 3
Het werk organiseren

Bouwsteen 5 Inzicht in kwaliteit

Volgende: Bouwsteen 5
Inzicht in kwaliteit