De gedragsregels voor patiënten, bezoekers, klanten en derden – gezondheidscentra

Wij creëren voor onze patiënten, medewerkers en bezoekers graag een prettige en veilige omgeving. Daarom hebben we een gedragscode opgesteld waar patiënten, bezoekers, klanten en derden zich aan dienen te houden. Als u onze locatie bezoekt, contact met ons opneemt of zorg ontvangt, gaat u akkoord met onze gedragsregels. Op die manier maken we het voor iedereen zo aangenaam mogelijk en kunnen we ons best doen om u de best mogelijke zorg te bieden. Samen met u zorgen we beter!

Respect voor elkaar is het algemeen uitgangspunt waarop onze gedragscode is gebaseerd

Zorggroep Almere verwacht van u dat u zich gedraagt als gast en dat u respectvol en vriendelijk met elkaar omgaat. Toon het respect dat u zelf ook graag ontvangt. Dit is de basisregel die voor iedereen geldt die zich binnen en/of op het terrein van onze locatie bevindt of zorg van ons ontvangt op een andere locatie.

In onderstaand overzicht staan de gedragsregels in het kort samengevat. Daarnaast leest u verder op wat we precies bedoelen met de gedragsregels en eventueel welke acties of sancties erbij horen bij het niet naleven van de gedragsregels.

Gedragsregels gezondheidscentrum

Gedragsregels in het kort

  1. Agressie, geweld en bedreiging accepteren wij niet.
  2. Alcohol, drugs en roken zijn niet toegestaan op ons terrein.
  3. Seksuele intimidatie wordt niet geaccepteerd.
  4. Overlast wordt niet getolereerd.
  5. Discriminatie is op geen enkele grond toegestaan. Wij hebben respect voor elkaar.
  6. Vernieling en diefstal zijn niet toegestaan. Wij doen altijd aangifte.
  7. Toestemming is vereist voor het maken van foto’s, video- en geluidsopnamen
  8. Toestemming van betrokkenen is vereist om iets te plaatsen op social media.

Bij ongewenst gedrag of bedreiging doen wij aangifte bij de politie.

Nadere uitwerking per gedragsregel

Regel 1. Agressie, geweld en bedreiging accepteren wij niet.

Binnen en op het terrein van locaties van Zorggroep Almere accepteren wij geen agressie, geweld of bedreiging.

Wij vinden het onacceptabel als onze medewerkers geconfronteerd worden met agressief gedrag zoals;

schelden, vloeken, treiteren, achtervolgen, krabben, bijten, valse beschuldigen, schoppen, slaan, fysiek hinderen, schreeuwen, vernielen van voorwerpen, (be)dreigen, diefstal van eigendommen, spugen, verwensingen uiten, chanteren, onder druk zetten, seksuele intimidatie, trekken, gooien met voorwerpen, vernederen, geven van een kopstoot, vastgrijpen, duwen, stalken, verwonden met een object/wapen.

U mag geen gevaarlijke voorwerpen en/of verboden wapens dragen, zoals messen, boksbeugels, vuurwapens. Dit geeft aanleiding tot een dreigende situatie.

Regel 2. Alcohol, drugs en roken zijn niet toegestaan op ons terrein.

U mag op onze locatie niet roken en geen alcohol en drugs gebruiken.

Indien u zich onder invloed van alcohol en/of drugs onaangepast gedraagt, kan u de toegang tot de locatie worden geweigerd en kan de zorgverlening worden opgeschort, mits uw medische toestand dit toelaat. Voorbeelden van onaangepast gedrag, kunt u terugvinden onder regel 1.

Regel 3. Seksuele intimidatie wordt niet geaccepteerd

Seksuele intimidatie wordt niet geaccepteerd binnen en/of op het terrein van de locatie of tijdens het ontvangen van zorg op een andere locatie.

Zorggroep Almere verstaat onder ‘seksuele intimidatie’: elke vorm van seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag in de werkomgeving dat als ongewenst wordt ervaren. Het kan gaan om verbaal geweld, bijvoorbeeld seksistische opmerkingen of intieme vragen over het privéleven, het maken van seksuele toespelingen via mail, brief of een andere schriftelijke manier, maar ook om lichamelijk gedrag, zoals het trekken aan kleding, het ongewenst opzettelijk aanraken van iemand en stalken (systematisch lastigvallen van de persoon). Leidend is vooral dat het gedrag een grens bij iemand overschrijdt en het gedrag daarmee als vijandig, vernederend of intimiderend wordt beschouwd. Wat voor de één onschuldig lijkt, kan voor de ander intimiderend zijn. Het gaat erom wat de ander ervaart. Dat is de norm.

Regel 4. Overlast wordt niet getolereerd.

U mag geen overlast veroorzaken voor anderen binnen en/of op het terrein van de locatie of tijdens het ontvangen van zorg op een andere locatie.

Zorggroep Almere verstaat het volgende onder het begrip ‘overlast’: het hinder ondervinden van immateriële of materiële zaken door het gedrag van de patiënt(en), bezoeker(s), klant(en) of derde(n), die betrekking hebben op het functioneren van onze medewerkers en die de naam of uitstraling van onze locatie kunnen aantasten. Bijvoorbeeld: het draaien van harde muziek, op een zeer luide toon praten en/of schreeuwen in wachtruimten of in de spreekkamer, het dumpen van afval zonder deze in de daartoe bestemde plekken te plaatsen.

Regel 5. Discriminatie is op geen enkele grond toegestaan. Wij hebben respect voor elkaar.

U mag niet discrimineren, want bij Zorggroep Almere heeft iedereen recht op gelijke behandeling.

Toon respect en begrip voor elkaar en behandel de ander zoals u zelf behandeld wilt worden. Onder discriminatie verstaat Zorggroep Almere: het ongelijk behandelen, belachelijk maken en/of achterstellen of uitschelden van mensen op basis van afkomst, nationaliteit, geslacht, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of op welke grond dan ook.

Regel 6. Vernieling en diefstal zijn niet toegestaan. Wij doen altijd aangifte

U mag niet stelen en geen eigendommen van anderen vernielen. Bij diefstal en vandalisme doen wij aangifte bij de politie. De kosten worden verhaald op de dader.

Onder het vernielen van eigendommen verstaat Zorggroep Almere: het met opzet of voorbedachte rade stuk maken van voorwerpen, waar de persoon geen eigenaar van is.

Zorggroep Almere aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor vermissing of het verloren gaan of vernieling van eigendommen van patiënten, klanten, bezoekers en derden die zich binnen en/of op het terrein van de locatie bevinden.

Regel 7. Toestemming is vereist voor het maken van foto’s, video- en geluidsopnamen.

Het is niet toegestaan om zonder toestemming foto’s, video- en geluidsopnamen te maken op onze locatie. Vraag altijd (schriftelijke) toestemming aan de betrokken medewerkers, patiënten of derden.

Regel 8. Toestemming van betrokkenen is vereist om iets online te plaatsen, zoals op Social Media.

U mag beeld- en geluidsopnamen alleen online plaatsen met toestemming van de betrokkenen.

Het (online) delen van iemands persoonlijke gegevens voor intimiderende doeleinden is niet toegestaan. Bijvoorbeeld: adres- of contactgegevens die kwaadwillenden gebruiken om iemand online of in het echt lastig te vallen.

Sancties (na een incident)

Wanneer onze gedragsregels worden overschreden, dan zijn er verschillende stappen die kunnen worden genomen. Dit doen we om de veiligheid en het welzijn van zowel onze medewerkers als patiënten en bezoekers te waarborgen. Deze acties kunnen variëren afhankelijk van de ernst van de overtreding.

In geval van een incident gaan wij altijd met u in gesprek hierover.  Na beoordeling van de situatie kunnen de volgende maateregelen worden getroffen.

  • U wordt aangesproken op uw gedrag.
  • U ontvangt een officiële waarschuwingsbrief.
  • De politie wordt ingeschakeld en indien noodzakelijk wordt er aangifte tegen u gedaan.
  • U krijgt een ontzegging van de toegang tot de locatie van Zorggroep Almere.
  • De zorgovereenkomst of behandelrelatie met u wordt opgezegd.

Kosten worden verhaald

In alle gevallen worden gemaakte kosten verhaald op de overtreder (bv. kosten van vervanging of herstel in geval van vernieling)

Registratie sancties

Sancties, zoals een officiële waarschuwing of de ontzegging van de toegang, leggen we vast in uw medisch dossier. Daarnaast registreren wij overtredingen van onze huisregels in ons centrale incidentmeldingssysteem.

Klacht

Bij Zorggroep Almere hechten we veel waarde aan kwaliteit en professionaliteit in onze dienstverlening. We realiseren ons echter ook dat er eens iets mis kan gaan en dat u misschien niet tevreden bent over (het handelen van) een medewerker.  Bespreek dit dan eerst met de zorgverlener zelf of de leidinggevende. U kunt daarna ook een melding doen door het invullen van het klachtenformulier op de website.