Spring naar content
Zorggroep Almere
Zorggroep Almere
  • Voor medewerkers
  • Werken en leren
  • Inloggen
Topmenu
Facebook page opens in new windowLinkedin page opens in new windowInstagram page opens in new windowTikTok page opens in new window
Zoeken:
Zoeken
  • Voor medewerkers
  • Werken en leren
  • Inloggen

  • Gezondheidszorg
    • Apotheken
    • Diëtisten
    • Huisartsenzorg
    • Zorgprogramma’s
    • Alle gezondheidscentra
  • Wonen en Zorg
    • Alles over wonen bij Zorggroep Almere
    • Geriatrisch Expertisecentrum
    • Woonzorgcentrum Archipel
    • Woonzorgcentrum Castrovalva
    • Woonzorgcentrum Flora
    • Woonzorgcentrum De Kiekendief
    • Woonzorgcentrum De Overloop
    • Woonzorgcentrum Polderburen
    • Woonzorgcentrum Poortzicht
    • Leefgemeenschap De Toonladder
    • Woonzorgcentrum Zephyr
  • Wijkverpleging
    • Ambulante nachtzorg
    • Hospice voor mensen in de laatste levensfase
    • Longverpleegkundige in de wijk
    • Personenalarmering voor meer veiligheid
    • Casemanager dementie
    • Complexe wondzorg in de wijk
    • Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
    • Thuisbegeleiding / Gespecialiseerde gezinsverzorging (GGV)
    • Wijkverpleegkundige
    • Zorgovereenkomst tussen u en Zorggroep Almere
    • Zorg Plus Thuis, persoonlijke zorg thuis
  • Over Zorggroep Almere
    • Contact met Zorggroep Almere
    • Spoednummers
    • Organisatie
    • De cliëntenraden van Zorggroep Almere
    • Compliment of klacht
    • Zorggroep Almere in het nieuws en woordvoering
    • Social media
Hoofdmenu
  • Gezondheidszorg
    • Apotheken
    • Diëtisten
    • Huisartsenzorg
    • Zorgprogramma’s
    • Alle gezondheidscentra
  • Wonen en Zorg
    • Alles over wonen bij Zorggroep Almere
    • Geriatrisch Expertisecentrum
    • Woonzorgcentrum Archipel
    • Woonzorgcentrum Castrovalva
    • Woonzorgcentrum Flora
    • Woonzorgcentrum De Kiekendief
    • Woonzorgcentrum De Overloop
    • Woonzorgcentrum Polderburen
    • Woonzorgcentrum Poortzicht
    • Leefgemeenschap De Toonladder
    • Woonzorgcentrum Zephyr
  • Wijkverpleging
    • Ambulante nachtzorg
    • Hospice voor mensen in de laatste levensfase
    • Longverpleegkundige in de wijk
    • Personenalarmering voor meer veiligheid
    • Casemanager dementie
    • Complexe wondzorg in de wijk
    • Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
    • Thuisbegeleiding / Gespecialiseerde gezinsverzorging (GGV)
    • Wijkverpleegkundige
    • Zorgovereenkomst tussen u en Zorggroep Almere
    • Zorg Plus Thuis, persoonlijke zorg thuis
  • Over Zorggroep Almere
    • Contact met Zorggroep Almere
    • Spoednummers
    • Organisatie
    • De cliëntenraden van Zorggroep Almere
    • Compliment of klacht
    • Zorggroep Almere in het nieuws en woordvoering
    • Social media

Apotheken helpen patiënten met hart- en vaatziekten bij therapietrouw

Je bent hier:
  1. Home
  2. Nieuws archief
  3. Apotheken helpen patiënten met hart-…

Therapietrouw, oftewel het op tijd innemen van medicijnen, is belangrijk omdat geneesmiddelen dan beter werken. In de praktijk blijkt dat het regelmatig innemen van medicijnen toch lastig is. Sommige patiënten vergeten medicijnen in te nemen of nemen soms bewust geen medicatie omdat ze bijvoorbeeld last krijgen van vervelende bijwerkingen. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben voor het verloop van de ziekte. Patiënten met hart- en vaatziekten moeten vaak een heel leven lang, meerdere medicijnen per dag innemen. Tot 28% van de patiënten met hart- en vaatziekten stopt al snel met het innemen ervan. Om patiënten met hart- en vaatziekten te helpen zijn alle apotheken van Zorggroep Almere overgestapt op een nieuwe werkwijze, waaronder een persoonlijk gesprek.

Hoe werkt het?
KijksluiterPatiënten met hart- en vaatziekten krijgen voor de eerste keer medicijnen voorgeschreven door de behandeld arts. Na bezoek aan de specialist of na ontslag uit het ziekenhuis haalt de patiënt deze medicijnen op in apotheek De Brug in het Flevoziekenhuis. De apotheker mailt vervolgens aan de patiënt de KIJKsluiter. Dit is een digitale bijsluiter in de vorm van een animatievideo in begrijpelijke taal en in meerdere talen. Voordat het eerste herhaalrecept nodig is, belt de eigen apotheker met de patiënt om te vragen hoe het gaat met het regelmatig innemen van de medicijnen. Het doel van dit gesprek is om eventuele problemen, bijwerkingen en weerstanden te bespreken. Zo nodig wordt deze informatie doorgegeven aan de specialist, de huisarts en/of de wijkverpleging zodat zij op de hoogte zijn en kunnen helpen om de therapietrouw te verbeteren.

Positief resultaat
Deze nieuwe werkwijze begon april 2021 als een project bij een aantal apotheken. De resultaten waren zo positief dat alle apotheken van Zorggroep Almere nu op deze manier te werk gaan.

Gerelateerde berichten
Aangepaste openingstijden
Zomerrooster in de huisartsenzorg
3 juli 2025
Medicijnkluis
Uitbreiding van medicijnkluizen bij Zorggroep Almere
20 juni 2025
Hitteplan, drink, rust, koel
Het wordt warm de komende dagen; neem maatregelen en let op elkaar!
19 juni 2025
Leefstijlavond Parkwijk
Leefstijlavond in Parkwijk – Gezond leven, hoe pak je dat aan?
26 mei 2025
Medicijnen
Stopzetten herhaaltelefoon per 1 juni 2025
26 mei 2025
Thuiskamer Almere
Eerste Thuiskamer Almere officieel geopend – ziekenhuiszorg dichter bij huis
1 mei 2025
Ons zorgaanbod
  • Gezondheidszorg
  • Woonzorgcentra
  • Wijkverpleging
Services
  • Online portaal MijnGezondheid.net
  • Digitaal zorgportaal Spreekuur.nl
Over ons
  • Over ons
  • Cliëntenraden
  • Klacht of compliment
  • Werken bij Zorggroep Almere
© 2025 Zorggroep Almere

Disclaimer | Cookie-instellingen | Privacy | Algemene voorwaarden