Bij Zorggroep Almere vinden we het belangrijk om de zorg continu te blijven verbeteren en af te stemmen op de behoeften van de bewoners. In onze woonzorgcentra maken we gebruik van verschillende metingen en feedbackmechanismen, waaronder klantervaringsmetingen, audits, en zorggegevens.

Bouwsteen 5 Inzicht in kwaliteit

Wat doen wij?

Gebruik van zorgmeetinstrumenten

We maken gebruik van verschillende zorgmeetinstrumenten en kwaliteitsindicatoren om de prestaties van onze zorg te monitoren. Dit omvat het gebruik van klantervaringsmetingen, zoals de Zorgkaart Nederland-vragen, interne audits, en andere kwaliteitsmetingen om de effectiviteit van de geboden zorg te beoordelen.

Regelmatige interne en externe audits

We voeren interne audits uit om de kwaliteit van zorgprocessen te beoordelen en verbeterpunten te identificeren. Daarnaast betrekken we externe auditors om een onafhankelijke evaluatie van onze zorg te krijgen. Deze audits helpen ons te begrijpen waar we staan en waar we ons verder kunnen ontwikkelen.

Klanttevredenheidsonderzoeken

Door klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren, verzamelen we directe feedback van onze bewoners en hun naasten. Dit helpt ons niet alleen om te begrijpen hoe tevreden zij zijn over de zorg die we bieden, maar ook om te leren welke aspecten we kunnen verbeteren.

Resultaten delen met medewerkers

We zorgen ervoor dat zorgprofessionals op de hoogte zijn van de resultaten van kwaliteitsmetingen en audits. Dit maakt het mogelijk om samen te werken aan verbeteracties en om te leren van de resultaten, zodat we de zorgkwaliteit voortdurend kunnen verbeteren.

Transparantie naar bewoners en naasten

We zorgen ervoor dat bewoners en hun naasten toegang hebben tot de resultaten van de kwaliteitsmetingen. Door transparant te zijn over onze prestaties, versterken we het vertrouwen in de zorg die we leveren en kunnen we actief feedback ontvangen

Kerncijfers

 

Resultaten Zorgkaart Nederland Cijfer
Vraag 2022 2023 2024
1. Afspraken
Verliep het maken van een afspraak goed? Komt de medewerker / organisatie de gemaakte afspraken na?
7,5 7,5 7,2
2. Verpleging
Hoe beoordeelt u de kwaliteit en het effect van de verpleging, verzorging of behandeling?
7,6 7,5 7,2
3. Medewerkers
Behandelen de medewerkers u met aandacht? Gaan de medewerkers op een goede manier met u om?
7,8 7,5 7,2
4. Kwaliteit van leven
Sluit de zorg aan op wat u belangrijk vindt? Past het bij de manier waarop u / uw naaste wil leven?
7,5 7,4 7,2
5. Luisteren
Wordt u gezien en gehoord? Wordt er passend gereageerd op uw vraag of verzoek?
7,6 7,4 7,2
6. Accommodatie
Vindt u het gebouw, de voorzieningen en de omgeving prettig?
7,6 7,5 7,5
Totaalscore rapportcijfer 7,6 7,5 7,3
Respons 239 336 312

 

De gemiddelde waardering is de afgelopen drie jaar langzaam gedaald. In 2022 was het cijfer 7,6. In 2023 was dat 7,5 en in 2024 nog 7,3. Deze daling is te zien bij bijna alle deelvragen. Alleen de vraag over de accommodatie bleef stabiel. Dat kan komen door de nieuwbouw van Flora en Poortzicht en de verbouwing van De Overloop.

Tussen de locaties zijn er grotere verschillen. Archipel en Castrovalva kregen in 2024 een hoger cijfer. De andere zes locaties bleven gelijk (zoals De Kiekendief) of kregen een lager cijfer.

De reden voor deze verschillen is niet altijd duidelijk. Er spelen meerdere dingen mee. Bijvoorbeeld: het lage aantal beoordelingen bij Poortzicht en Zephyr, de situatie rond De Overloop, en het vertrek van managers en andere medewerkers op sommige locaties.

Resultaten interne audit Multidisciplinair Overleg (MDO)

Tijdens de audit werd getoetst aan de IGJ-normen: 1.1 ‘Persoonsgerichte zorg’, 2.6 en 2.7 ‘Deskundige zorgverlener’, en werd de eigen werkinstructie voor het MDO intramuraal geëvalueerd. De audit bestond uit een observatie van het MDO, gevolgd door gesprekken met de EVV’er, een medewerker welzijn en een behandelaar.

Bij zeven van de acht locaties werd ook een bewoner of diens vertegenwoordiger gesproken. Op de locaties Castrovalva en De Kiekendief worden bewoners/familie/zorgvertegenwoordigers niet uitgenodigd bij het MDO. Op de overige locaties gebeurt dit wel.

In het tabel zijn de resultaten van de audit per locatie weergegeven.

 

Woonzorgcentra van Zorggroep Almere
Archipel Castrovalva Kiekendief De Overloop Flora Polderburen Poortzicht Zephyr
1.1 “Iedere cliënt heeft inspraak in en afspraken over de doelen van de zorg, behandeling en ondersteuning”.
               
2.6 “Zorgverleners handelen volgens de afspraken zoals beschreven in protocollen, richtlijnen en handreikingen. Zij weten wanneer zij wel en niet kunnen afwijken”.
               
2.7 “Zorgverleners werken multidisciplinair en schakelen tijdig disciplines en specifieke expertise in van binnen of buiten de organisatie.”
               
Werkinstructie MDO
               
 Voldoet niet   Voldoet grotendeels niet   Voldoet grotendeels   Voldoet

Externe audit ISO 9001:2015

“Blijf het samen doen en waardeer wat goed gaat.”

Met die woorden sloten de auditors van Certificatie in de Zorg hun bezoek af. Zij kwamen op 24, 25 en 27 juni langs bij verschillende locaties van Zorggroep Almere. Na afloop zeiden zij dat het in het algemeen een goede audit was.

Zorggroep Almere krijgt het ISO 9001:2015 certificaat. Dit is toegekend op basis van de auditresultaten en een extra plan van aanpak. In dat plan staat hoe de organisatie werkt aan een nieuwe, duidelijke en gezamenlijke visie.

Doelen

In het kader van het Plan van Aanpak Verbetering Kwaliteit van Zorg herontwerpen we het systeem van kwaliteitsmonitoring en –sturing m.b.v. een uniform format verbetermonitor op alle niveaus van de organisatie: van teamniveau tot Raad van Toezicht. Tevens laten we een onafhankelijke toets uitvoeren op de inrichting van ons ECD om te bepalen of deze maximaal ondersteunend is aan het leveren van kwaliteit van zorg. Aan de hand van de uitkomst passen we de inrichting mogelijk aan.

In 2025 zullen we in ieder geval voldoen aan de vereisten van het Generiek Kompas: we maken ons eerste kwaliteitsbeeld en doen dat met een webpagina in een vorm die ons in staat stelt om steeds een actueel beeld te geven van de kwaliteit van zorg. Ook voeren we de verplichte meting cliëntervaringen uit. De vragenlijst Generiek Kompas wordt met behulp van ons eigen QDNA-portaal uitgevraagd.

Kwaliteit in de zorg

Terug naar: Kwaliteitsbeeld
Vijf bouwstenen van het Generiek Kompas.

Bouwsteen 4 Leren en ontwikkelen

Vorige: Bouwsteen 4
Leren en ontwikkelen