Spring naar content
Zorggroep Almere
Zorggroep Almere
  • Voor medewerkers
  • Werken en leren
  • Inloggen
Topmenu
Facebook page opens in new windowLinkedin page opens in new windowInstagram page opens in new windowTikTok page opens in new window
Zoeken:
Zoeken
  • Voor medewerkers
  • Werken en leren
  • Inloggen

  • Gezondheidszorg
    • Apotheken
    • Diëtisten
    • Huisartsenzorg
    • Alle gezondheidscentra
  • Wonen en Zorg
    • Alles over wonen bij Zorggroep Almere
    • Geriatrisch Expertisecentrum
    • Woonzorgcentrum Archipel
    • Woonzorgcentrum Castrovalva
    • Woonzorgcentrum Flora
    • Woonzorgcentrum De Kiekendief
    • Woonzorgcentrum De Overloop
    • Woonzorgcentrum Polderburen
    • Woonzorgcentrum Poortzicht
    • Leefgemeenschap De Toonladder
    • Woonzorgcentrum Zephyr
  • Wijkverpleging
    • Ambulante nachtzorg
    • Hospice voor mensen in de laatste levensfase
    • Longverpleegkundige in de wijk
    • Personenalarmering voor meer veiligheid
    • Casemanager dementie
    • Complexe wondzorg in de wijk
    • Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
    • Thuisbegeleiding / Gespecialiseerde gezinsverzorging (GGV)
    • Wijkverpleegkundige
    • Zorgovereenkomst tussen u en Zorggroep Almere
    • Zorg Plus Thuis, persoonlijke zorg thuis
  • Over Zorggroep Almere
    • Contact
    • Organisatie
    • Kwaliteit van zorg
    • De cliëntenraden
    • Compliment of klacht
    • Nieuws en woordvoering
    • Social media
Hoofdmenu
  • Gezondheidszorg
    • Apotheken
    • Diëtisten
    • Huisartsenzorg
    • Alle gezondheidscentra
  • Wonen en Zorg
    • Alles over wonen bij Zorggroep Almere
    • Geriatrisch Expertisecentrum
    • Woonzorgcentrum Archipel
    • Woonzorgcentrum Castrovalva
    • Woonzorgcentrum Flora
    • Woonzorgcentrum De Kiekendief
    • Woonzorgcentrum De Overloop
    • Woonzorgcentrum Polderburen
    • Woonzorgcentrum Poortzicht
    • Leefgemeenschap De Toonladder
    • Woonzorgcentrum Zephyr
  • Wijkverpleging
    • Ambulante nachtzorg
    • Hospice voor mensen in de laatste levensfase
    • Longverpleegkundige in de wijk
    • Personenalarmering voor meer veiligheid
    • Casemanager dementie
    • Complexe wondzorg in de wijk
    • Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
    • Thuisbegeleiding / Gespecialiseerde gezinsverzorging (GGV)
    • Wijkverpleegkundige
    • Zorgovereenkomst tussen u en Zorggroep Almere
    • Zorg Plus Thuis, persoonlijke zorg thuis
  • Over Zorggroep Almere
    • Contact
    • Organisatie
    • Kwaliteit van zorg
    • De cliëntenraden
    • Compliment of klacht
    • Nieuws en woordvoering
    • Social media

De eerste Participatietafel: een verslag

Je bent hier:
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Cliëntenraad
  4. De eerste Participatietafel: een verslag

Op donderdag 25 juni organiseerde de cliëntenraad van gezondheidscentrum De Haak van Zorggroep Almere de eerste Participatietafel. Vijf cliënten, drie zorgverleners en Heleen de Haas, manager van huisartsenpraktijk De Haak, gingen onder leiding van Judith Wijnen van de cliëntenraad met elkaar in gesprek.

Het thema van het gesprek

Hoe verloopt het eerste contact tussen cliënten en de zorgverleners van De Haak?

Participatietafel cliëntenraad Almere Haven

Tijdens het eerste deel van de bijeenkomst beantwoorden de cliënten een aantal vragen, onder meer over het eerste contact met de zorgverleners. In het tweede deel bespraken we gezamenlijk de gegeven antwoorden en haalden we de belangrijkste punten eruit. In het derde en laatste deel verzamelden we bruikbare tips en suggesties. Hiermee gaat Heleen samen met de zorgverleners in De Haak de komende tijd aan de slag.

De 4 belangrijkste punten

1. Telefonisch contact met De Haak

De praktijk ontvangt veel telefoontjes, maar de deelnemende cliënten geven aan dat de bereikbaarheid is verbeterd. Heleen geeft dat de bereikbaarheid inderdaad is verbeterd door de inzet van extra doktersassistenten. Daarbij geeft ze ook aan dat het vooral op maandagochtend druk is: dan krijgt de huisartsenpraktijk gemiddeld zo’n 600 telefoontjes, aanzienlijk meer dan op andere dagen.
Om iedereen zo goed mogelijk te woord te staan, worden daarom op maandagochtend minstens tien doktersassistenten ingezet. De huisartsenpraktijk doet er alles aan om op dit piekmoment voldoende personeel beschikbaar te hebben – dit lukt helaas niet altijd.

2. Vragen over gezondheid? Moet ik naar de dokter of Thuisarts.

Het blijkt dat niet alle deelnemende cliënten niet (goed) op de hoogte zijn van thuisarts.nl. Dit is een website met betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte, gemaakt door huisartsen.  Bij twijfel of een bezoek aan de huisarts nodig is, kunnen cliënten deze website raadplegen.

3. Grote verschillen in aanpak

Cliënten ervaren grote verschillen in de manier waarop doktersassistenten patiënten te woord staan. Eén van de zorgverleners stelde voor om doktersassistenten de telefoontjes te beantwoorden op een uniforme, vriendelijke telefonische manier. Het is belangrijk dat patiënten zich welkom voelen en vertrouwen hebben dat ze in goede handen zijn in hun huisartsenpraktijk. Heleen bespreekt met het huisartsenteam hoe ze hier samen invulling aan kunnen geven.

4. Triage

Sommige patiënten vinden het vervelend of ongepast dat doktersassistenten doorvragen aan de telefoon; zij bespreken hun klachten liever direct met de huisarts. Heleen legt uit waarom  doktersassistenten doorvragen, zodat ze goed kunnen inschatten wat er aan de hand is en welke zorg nodig is. Dit proces heet triage en doktersassistenten hebben hiervoor een speciale opleiding gevolgd.
Door een pagina in De Havenaar en informatie in de wachtkamers van de huisartsenpraktijk worden cliënten hierover vanaf medio augustus geïnformeerd.

Conclusies van de eerste Participatietafel

Alle deelnemers vonden het een fijne bijeenkomst, met voldoende tijd en ruimte om het eigen verhaal te doen en met elkaar te praten. De zorgverleners gaven aan het prettig te vinden om op een gelijkwaardige en  ontspannen manier van gedachten te wisselen.

We organiseren nieuwe Participatietafels

We hebben al diverse onderwerpen verzameld voor komende tafels. Heeft u tips of ideeën? Of wilt u eens meedoen aan een Participatietafel? Stuur dan een mail naar de cliëntenraad:
cr.haven.ez@zorggroep-almere.nl

Meer informatie over de cliëntenraad

In het nieuwsbericht “Cliëntenraad Almere Haven stelt zich voor” leest u wat de cliëntenraad voor u kan betekenen. Daarnaast vindt u meer informatie over wat we in 2024 hebben opgepakt en over onze plannen voor dit jaar in deze bijlagen:

  • Jaarverslag 2024
  • Jaarplan 2025
  • Koffietaferapportage 2024
Gerelateerde berichten
Huisartsenpraktijk De Haak
Denk mee over de zorg aan kinderen en jongeren
14 oktober 2025
Clientenraad organiseert vier Koffietafels
Cliëntenraad organiseert vier Koffietafels in 2025
18 augustus 2025
Huisartsenpraktijk De Haak
Wilt u meedenken over verbeteringen voor de zorg in uw gezondheidscentrum De Haak?
31 maart 2025
Portretten cliënten
Cliëntenraad Almere Haven stelt zich voor
24 maart 2025
Verloskundig Centrum Kroonspins
Verloskunde Zorggroep Almere wordt zelfstandig
17 maart 2025
Ons zorgaanbod
  • Gezondheidszorg
  • Woonzorgcentra
  • Wijkverpleging
Services
  • MijnGezondheid.net
  • Spreekuur.nl
Over ons
  • Over ons
  • Cliëntenraden
  • Klacht of compliment
  • Werken bij Zorggroep Almere
© 2025 Zorggroep Almere

Disclaimer | Cookie-instellingen | Privacy | Algemene voorwaarden