Toezichthouden: kritisch als het moet, maar ook rugwind geven
Alle Nederlandse zorgorganisaties hebben een raad van toezicht. Zo ook Zorggroep Almere. In de toezichtsvisie van onze raad van toezicht is te lezen:
‘De raad van toezicht houdt gepaste afstand bij de beleidsbepaling: het bestuur bestuurt en de raad van toezicht houdt toezicht met de wens voor actieve betrokkenheid met de organisatie.’
Betrokken en op afstand tegelijkertijd
Als lid van de raad van toezicht bij Zorggroep Almere wordt er inzicht gegeven in de rol: “Als raad van toezicht zijn we betrokken bij het reilen en zeilen van de organisatie, zij het op gepaste afstand. Onze formele taken omvatten het goedkeuren van de gekozen strategie en het toezicht houden op de uitvoering ervan. We nemen de jaarrekening onder de loep, luisteren naar feedback van de accountant, keuren vastgoedplannen goed en kijken nauwlettend naar businesscases en het werk van directeuren en de bestuurder.”
De Raad van Toezicht hecht eraan kritisch te zijn in het stellen van vragen, maar ze willen ook als een steun in de rug fungeren voor de bestuurder wanneer dat nodig is. Diverse leden van de Raad hebben zelf ervaring met het besturen van organisaties, wat ze meenemen in hun toezichthoudende rol. “De rolverdeling is duidelijk; de raad van bestuur is verantwoordelijk voor het besturen, terwijl wij toezicht houden op een betrokken maar gepaste afstand. Toezichthouden doen wij op basis van vertrouwen.”
Betrokken blijft de Raad onder andere door regelmatig werkbezoeken af te leggen. Het contact tussen zorgverlener en de patiënt, cliënt en bewoner, dát is waar het allemaal om draait in de zorg. Tijdens werkbezoeken willen de leden van de raad van toezicht vooral luisteren en begrijpen wat er speelt. Die ervaringen nemen ze mee in het beeld van de organisatie.
Toezichthouden op basis van vertrouwen
Naast informatie die de toezichthouders verkrijgen van de raad van bestuur en van medewerkers tijdens de werkbezoeken, spreken ze ook leden van de directieraad en de medezeggenschap (ondernemingsraad en centrale cliëntenraad). Die contacten verlopen soepel bij Zorggroep Almere. Een directeur sluit met regelmaat aan bij de Raad voor een verdiepingsgesprek over actuele of strategische vraagstukken waar Zorggroep Almere voor staat. Daarnaast houden de leden scherp bij wat de ontwikkelingen en trends zijn in de hele zorgsector en zijn daarmee ook de maatschappelijke ogen en oren voor de organisatie.