Ontdek hier hoe u zelf uw gezondheidszaken kan regelen van doorverwijzingen tot informatie over bloed-, urine- en ander onderzoek of hoe u ons op de hoogte kunt stellen van verhuizingen.

Meest gestelde vragen

Zeg uw afspraak alstublieft op tijd af als u verhinderd bent.

Heeft u een afspraak die u niet na kunt komen, neem dan uiterlijk 24 uur van te voren telefonisch contact met ons op om deze te annuleren of te verplaatsen. Dan kunnen wij op de vrijgekomen tijdstippen andere patiënten inplannen en zo wachttijden inlopen of voorkomen.

Voorkom onnodige kosten

Indien u niet verschijnt zonder ons hierover te informeren, zijn wij genoodzaakt u – conform de landelijke richtlijnen van de LHV (Landelijke Huisartsenvereniging) – een rekening van € 15,- te sturen. Deze wordt niet door uw verzekeraar vergoed, u moet dit zelf betalen. Wij zien graag dat u deze rekening betaalt, voordat u een nieuwe afspraak maakt.

Heeft u geen spoed en twijfelt u of u naar de huisarts moet?

Het is belangrijk dat u uw zorg niet uitstelt als u zich zorgen maakt. Neem in dat geval contact op met uw huisartsenpraktijk.

U heeft misschien gehoord of gelezen dat er in Nederland te weinig huisartsen zijn en dat dit ook geldt voor Almere. In onze huisartsenpraktijk merken we dit goed. We doen er alles aan om dit op te lossen. Door het zoeken naar nieuwe (vaste) collega’s en door de praktijk anders te organiseren.

Dat klopt, u heeft recht op zorg en u ontvangt ook zorg. Vanwege het landelijk tekort aan huisartsen worden zorgvragen die minder urgent zijn uitgesteld naar een later moment. Bij spoed zijn de huisartsenpraktijken telefonisch goed bereikbaar en wordt u snel geholpen. De huisartsen zorgen ervoor dat de meest belangrijke zorg, de acute zorg, de zorg voor de mensen die ernstig ziek zijn en de zorg voor de meest kwetsbare en oudere mensen, in ieder geval gewaarborgd is.

Neemt u dan contact op met een wijkteam bij u in de buurt.

Het kan gebeuren dat u langer moet wachten voordat uw telefoontje beantwoord wordt of u een afspraak heeft op het spreekuur. De voornaamste oorzaak hiervan is het landelijke huisartsentekort. Wij vinden dit erg vervelend. Agressie lost dit niet op. Helaas maken wij dit wel vaak mee. Alleen met uw hulp en geduld komen wij deze tijd goed door.

Triage, specifieke vragen die de doktersassistent stelt om uw zorgvraag vast te stellen, is heel belangrijk. De doktersassistent is opgeleid om zelfstandig, of in overleg met de huisarts, goed te bepalen wat de volgende stap is. U kunt erop vertrouwen dat de doktersassistent zorgt dat u de juiste zorg, op de juiste plek en op het juiste moment krijgt. Als de doktersassistent u een advies geeft, wordt dit advies altijd achteraf nog gecontroleerd door een huisarts. Als het nodig is dan neemt de huisarts later zelf ook nog contact met u op.

Op de websites www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl leest u betrouwbare informatie en krijgt u goede adviezen. In veel gevallen zijn mensen hiermee al geholpen en is bellen naar de huisartsenpraktijk niet meer nodig. Maakt u zich toch zorgen of verergeren uw klachten? Stel uw zorg dan niet uit en neem contact op met de huisartsenpraktijk.