Onze doktersassistenten zijn onmisbaar. Zij hebben een belangrijke taak in de huisartsenpraktijk. Zo zijn zij het eerste aanspreekpunt voor onze patiënten, zowel aan de telefoon als aan de balie. Verder regelen ze de spreekuren voor de huisartsen, geven ze adviezen, weten ze wanneer het zorgelijk is en hoe ze moeten handelen bij spoed.
Ze draaien ook eigen spreekuren waarbij ze onder meer wonden verzorgen, bloeddruk meten of een hartfilmpje (ECG) maken. Ze organiseren jaarlijks de griepprikdagen, wat in tijden van corona bijna een militaire operatie is. Onze doktersassistenten zijn breed opgeleid, doen veel zelfstandig én in overleg met de huisarts. We wisten al dat ze goud waard zijn, maar tijdens deze coronaperiode zijn ze onbetaalbaar.
Veilige zorg
Als u naar de huisartsenpraktijk belt, stelt de doktersassistent specifieke vragen om de zorgvraag vast te stellen. Dit heet triage. De doktersassistent bepaalt zelf, of in overleg met de huisarts, wat de volgende stap is. Dat kan bijvoorbeeld een telefonisch advies zijn, een (telefonische) afspraak bij de huisarts of een doorverwijzing naar de specialist. In deze coronatijd is de triage-functie van de doktersassistent nog belangrijker geworden. Om de zorg veilig en goed te laten verlopen wordt elke patiënt gevraagd naar coronaklachten. De doktersassistent zorgt dat deze (telefonische) patiëntenstroom in goede banen wordt geleid, zodat iedereen de juiste zorg op de juiste plek én op het juiste moment krijgt.
Druk neemt toe
Door corona neemt de druk op de doktersassistenten toe. Er zijn veel meer en langere telefoongesprekken. Dit komt door de grote hoeveelheid coronavragen, de uitgestelde zorgvragen en ook de vragen over coronatesten die eigenlijk bij de GGD horen. Omdat er voor een afspraak ook eerst uitgebreid moet worden gevraagd naar coronaklachten, duurt een telefoongesprek langer dan normaal. Er zijn minder beschikbare plekken in de wachtkamer. Vanwege de 1,5 meter maatregelen kunnen we minder mensen uitnodigen op het spreekuur en wordt meer advies telefonisch gegeven. En er is minder bezetting in de huisartsenpraktijk, doordat medewerkers zelf coronaverschijnselen hebben of ziek zijn. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat de wachttijden aan de telefoon oplopen en patiënten minder snel op een fysieke afspraak kunnen komen.
Wees aardig
Onze doktersassistenten werken keihard om alle vragen zo goed en snel als mogelijk af te handelen. Dat is geen eenvoudige, en soms ondankbare taak. Er zijn patiënten die ongeduldig of agressief reageren. Dat is onaardig en bovendien onnodig, want iedereen wordt geholpen. De doktersassistenten maken telkens de afweging: ‘om welke zorg gaat het en wat is de beste zorg op dit moment?’ Spoedgevallen gaan altijd voor en bij spoed wordt u direct geholpen. Als u urgent zorg nodig heeft, wordt u binnen enkele dagen gezien door de huisarts. Waar het kan handelen we niet-urgente zorg digitaal of telefonisch af. Sinds corona zijn digitale ontwikkelingen in de huisartsenpraktijk in een stroomversnelling gekomen. De wereld van nu dwingt ons om verder te kijken dan zorg in de huisartsenpraktijk of bij de patiënt thuis. Meer dan ooit bieden we digitaal contact. Dat is soms even wennen. De wijze van contact is dan misschien veranderd, de betrokkenheid van onze doktersassistenten en huisartsen is onveranderd.
Kies voor het gemak van onze digitale mogelijkheden
- Heeft u vragen over uw gezondheid? Wilt u iets regelen bij ons? Wij helpen u ook graag digitaal. Via MijnGezondheid.net (MGn) kunt u 24/7 online vragen stellen aan de huisarts, herhaalmedicijnen aanvragen en onderzoeksuitslagen bekijken. Dat kan ook via de app MedGemak.
- Twijfelt u en wilt u heldere en betrouwbare informatie over ziektes en gezondheid? Bezoek dan eerst Thuisarts.nl of Moetiknaardedokter.nl. Dat kan u een telefoontje aan de huisarts besparen.
- In onze huisartsenpraktijken is het telefoonsysteem vernieuwd. Als u belt krijgt u een keuzemenu te horen. U hoeft niet meer te wachten totdat u de doktersassistent aan de lijn krijgt, maar u kunt eenvoudig een terugbelverzoek doen. Op een later tijdstip belt de doktersassistent dan terug. Dat kan u veel tijd schelen.